Armia zaprasza do przetargu na śmigłowce szturmowe

Armia przyspiesza przygotowania do zakupu nowoczesnych śmigłowców szturmowych. Nowe bojowe maszyny mają zastąpić wyeksploatowane już „latające czołgi” Mi -24, rosyjskiej produkcji.

Publikacja: 08.07.2014 16:25

Śmigłowce AH-64 Apache produkowane przez Boeinga

Śmigłowce AH-64 Apache produkowane przez Boeinga

Foto: Bloomberg

Resort obrony narodowej zdecydował się wcześniej wystartować z procedurami pozyskania uderzeniowej broni pod wpływem kryzysu ukraińskiego. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił we wtorek rozpoczęcie realizacji fazy analityczno-koncepcyjnej kolejnego projektu przewidzianego w planie modernizacji technicznej - czyli pozyskania śmigłowców uderzeniowych w ramach programu o kryptonimie „Kruk". IU poinformował, że przygotowania do zakupu nowych śmigłowców uderzeniowych dla Wojsk Lądowych zostaną przeprowadzony w dwóch etapach:

• Etap pierwszy – na podstawie skróconej analizy rynku IU opracuje wymagania operacyjno-techniczne;

• Etap drugi – na podstawie tych wymagań oraz szczegółowej analizy rynku, opracowane zostanie studium wykonalności oraz wstępne założenia taktyczno-techniczne.

Zgłoszenia do udziału w badaniu rynku Inspektorat Uzbrojenia będzie przyjmował do 1 sierpnia - poinformował 8 lipca resort obrony.

Uzupełnienie helikopterowego przetargu dekady

MON przypomniał przy tym,iż niezależnie od tego zadania trwa resortowa procedura zakupu 70 śmigłowców wielozadaniowych dla Sił Zbrojnych. Przetarg na helikoptery wsparcia , nazywany transakcją dekady, to ogromne przedsięwzięcie modernizacyjne, wyceniane na 8 mld zł. O polskie zamówienie na helikoptery wielozadaniowe , już ostro walczą największe zachodnie koncerny śmigłowcowe : Amerykanie z Sikorsky Aircraft, francusko- niemiecki Airbus Helicopters i włosko- brytyjska AgustaWestland. Uruchomiony właśnie przez IU projekt pozyskania śmigłowców uderzeniowych "Kruk" będzie strategiczną i pasjonującą dogrywką „ przetargu dekady" ( rozstrzygniecie planowane w tym roku) – wartość inwestycji w bojowe, szturmowe maszyny może sięgać 4 mld zł. Decydenci z MON podkreślają, że przy ocenie propozycji w obydwu przypadkach istotne znaczenie będzie miała oferta przemysłowa dla polskiej zbrojeniówki: rodzime firmy muszą skorzystać na polonizacji produkcji części, przejęciu technologii obsługi i serwisu nowych maszyn. Łatwiejsze zadanie mają Amerykanie i Włosi – dysponują w Polsce własnymi zakładami: PZL Mielec ( Sikorsky) i WSK PZL Świdnik (AW). Ale i Airbus Helicopters, w razie wygranej obiecuje lotnicze inwestycje w kraju.

Boeing z apaczem w miejsce Sikorsky Aircraft

Zdaniem ekspertów, w walce o zamówienia na szturmowce, europejskie koncerny zmierzą się jednak nie z Sikorsky Aircraft, lecz z biznesową ofertą potężnego Boeinga, bo to ten lotniczy gigant z USA produkuje uderzeniowe śmigłowce Apacz, uchodzące za klasykę broni uważanej za najskuteczniejszy oręż do niszczenia czołgów , ciężkiego sprzętu, prowadzenia rozpoznania i uderzeń wspierających wojska lądowe.

- Wyposażenie narodowego arsenału w nowoczesne helikoptery szturmowe, to pilne zadanie. Powinny jak najszybciej uzupełnić a potem zastąpić wyeksploatowane „latające czołgi" Mi-24, rosyjskiej produkcji, których niespełna trzydzieści pozostało nam w wojskach lądowych po czasach Układu Warszawskiego – tłumaczy Tadeusz Wróbel, ekspert „Polski Zbrojnej".

Plan modernizacji armii przewidywał zamówienie ok. 32 uderzeniowych helikopterów dopiero w końcu obecnej dekady. Teraz mówi się , że w ramach zmodyfikowanego programu „Kruk", do 2022 r, pierwszych 20 śmigłowców powinno być już w linii.

Latające czołgi

To inny typ maszyn od helikopterów wielozadaniowych. Szturmowe śmigłowce mają na pokładzie zwykle dwuosobową załogę, są potężnie uzbrojone, przede wszystkim w rakiety przeciwpancerne. - To opancerzone, latające fortece, nafaszerowane elektroniką służącą rozpoznaniu i samoobronie na polu walki – mówi Bartosz Głowcki, specjalista lotniczy „Skrzydlatej Polski".

Ceny sięgają 55 mln dol. za sztukę (np. w przypadku najdroższego amerykańskiego ciężkiego szturmowca AH-64 Apache).Właśnie produkowane przez koncern Boeing dziesięciotonowe Apacze to światowy wzorzec helikoptera uderzeniowego. Oprócz strzeleckiego oręża pokładowego może przenosić nawet 16 przeciwpancernych kierowanych rakiet Hellfire, pozwalających niszczyć czołgi, i umocnione cele, spoza zasięgu wrogiego ostrzału. Amerykański szturmowiec, jako jedyny dysponuje taktycznym radarem, umożliwiającym prowadzenie rozpoznania w najtrudniejszych warunkach i zarządzanie polem walki.

Tańsza europejska konkurencja

Wystarczy porównać wygląd śmigłowców, by przekonać się , że właśnie na apaczach wzorowali się konstruktorzy zespołu Mila, projektując najnowszy helikopter szturmowy Mi 28, zamawiany obecnie w zakładach w Rostowie przez siły zbrojne Federacji Rosyjskiej.

W przyszłym polskim przetargu na szturmowce, raczej oferta ze Wschodu nie będzie rozpatrywana. – Z powodzeniem za to będziemy mogli wykorzystać kompetencje fachowców Wojskowych Zakładów Lotniczych z Łodzi , od lat remontujących bojowe Mi 24, do serwisowania a nawet produkcji lotniczych komponentów dla potrzeb nowego uderzeniowego helikoptera zamówionego na Zachodzie – mówi Bartosz Głowacki.

Zdaniem Jerzego Gruszczyńskiego, szefa pisma Lotnictwo, konkurentem amerykańskich apaczy w polskim przetargu na szturmowce będą zapewne specjalistyczne maszyny europejskich producentów: przede wszystkim EC 665 Tiger, produkowany przez Airbus Helicopters i najlżejszy a także najtańszy w tej grupie, śmigłowiec AW-129 Mangusta, AgustyWestland.

Resort obrony narodowej zdecydował się wcześniej wystartować z procedurami pozyskania uderzeniowej broni pod wpływem kryzysu ukraińskiego. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił we wtorek rozpoczęcie realizacji fazy analityczno-koncepcyjnej kolejnego projektu przewidzianego w planie modernizacji technicznej - czyli pozyskania śmigłowców uderzeniowych w ramach programu o kryptonimie „Kruk". IU poinformował, że przygotowania do zakupu nowych śmigłowców uderzeniowych dla Wojsk Lądowych zostaną przeprowadzony w dwóch etapach:

• Etap pierwszy – na podstawie skróconej analizy rynku IU opracuje wymagania operacyjno-techniczne;

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca