20-letnia prognoza Boeinga: mniejszy wzrost przewozu, ale popyt na samoloty skoczy

W długofalowej prognozie światowego rynku samolotów (2025-44), ogłoszonej na dzień przed największym na świecie salonem lotniczym na Le Bourget Boeing przewiduje, że popyt na nowe samoloty wyniesie 43 600, mniej od 43 975 zakładanych rok wcześniej.

Publikacja: 15.06.2025 15:28

20-letnia prognoza Boeinga: mniejszy wzrost przewozu, ale popyt na samoloty skoczy

Foto: Bloomberg

Wiceprezydent koncernu ds. sprzedaży i marketingu, Brad McMullen podkreślił, że przemysł lotniczy wykazał dużą odporność na przeciwności losu (zamachy z 11 września., światowy kryzys finansowy. COVID-19): przewozy pasażerów wzrosły trzykrotnie, podwoiła się liczba lotnisk i samolotów będących w powietrzu.

Górą maszyny wąskokadłubowe

Popyt na podróże samolotami będzie nadal rosnąć, choć nieco wolniej, o 4,2 proc. rocznie a nie o 4,7 proc., transport ładunków o 3,7 proc. a nie o 4.1, wielkość światowej floty zwiększy się o 3,1 proc. zamiast o 3,2, a wszystko to z powodu mniejszego wzrostu gospodarki świata — o 2,3 proc. zamiast o 2,6.

Do końca obecnej dekady podaż nowych maszyn powinna dorównać popytowi na rynku, a wtedy światowe lotnictwo cywilne wróci do krzywej wzrostu sprzed pandemii. W 2044 r. światowa flota będzie liczyć 49 640 sztuk, zbliży się do liczby 50 tys. maszyn, co będzie oznaczać wzrost o 1,8 raza wobec stanu 27 100 z 2024 r. Zostanie to osiągnięte dzięki popularności samolotów wąskokadłubowych, które będą stanowić 76 proc. z przewidywanych dostaw 43 600 sztuk.

Obecnie świat używa 27 150 samolotów do przewozu pasażerów i frachtu, o 400 więcej niz rok wcześniej. W ciągu tych 20 lat linie lotnicze zastąpią nowymi maszynami ok. starszych 21 100 samolotów i kupią 22 500 nowych W okresie 20 lat przewoźnicy odbiorą 33 285 samolotów wąskokadłubowych (95 mniej niż rok temu), 7815 szerokokadłubowych (8065 rok temu), 1545 regionalnych i 955 towarowych, wykonanych w zakładach producentów. Na Amerykę Płn. i Eurazję przypadnie ponad połowa z łącznej liczby, a na Chiny, Azję Płd. i Płd. -Wsch. łącznie z Indiami reszta.

Czytaj więcej

20-letnia prognoza Airbusa: liczba samolotów niemal się podwoi

Problemy producentów

Na spotkaniu z dziennikarzami wiceprezydent ds. marketingu, Darren Hulst uspokajał, że niepewność wywołana wojną celną nie powinna wpłynąć znacząco na popyt długoterminowy. — Sądzę, że powinniśmy wskazywać na wydarzenia z ostatnich 20, 40 60 lat, które zapewniły nam wartość w postaci przewozów cargo. Także na fakt, że dało to z grubsza 4 proc. wzrostu rynku w tym czasie. Wyjaśnił też mniejszą liczbę dużych samolotów: — Dalekie podróże odradzały się znacznie wolniej po pandemii. Biorąc to za podstawę oceniliśmy, że długofalowy popyt na loty na dalekich trasach będzie nieco mniejszy od przewidywanego roku temu.

Hulst dodał, że napięcia geopolityczne wpłynęły na zmianę prognoz Boeinga, ale dodał, że koncern przewiduje długofalowo podwojenie się przewozów w najbliższych 20 latach. Obecnie liniom lotniczym brakuje ok. 1200 samolotów wąskokadłubowych i 300 szerokokadłubowych. Wznowienie ich produkcji po pandmeii okazało się trudniejsze od wywołania popytu na nie — stwierdził wiceprezydent.

Czytaj więcej

Salon lotniczy w Paryżu. W cieniu konfliktu i katastrofy

Wiceprezydent koncernu ds. sprzedaży i marketingu, Brad McMullen podkreślił, że przemysł lotniczy wykazał dużą odporność na przeciwności losu (zamachy z 11 września., światowy kryzys finansowy. COVID-19): przewozy pasażerów wzrosły trzykrotnie, podwoiła się liczba lotnisk i samolotów będących w powietrzu.

Górą maszyny wąskokadłubowe

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Indyjskie Dreamlinery zostały na ziemi do przeglądu
Transport
Salon lotniczy w Paryżu. W cieniu konfliktu i katastrofy
Transport
20-letnia prognoza Airbusa: liczba samolotów niemal się podwoi
Transport
Przyczyny katastrofy nieznane. Nowe kłopoty prezesa Boeinga
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Transport
Po ataku Izraela na Iran. Wstrzymane loty do Izraela, Iranu, Libanu i Jordanii