Indyjskie Dreamlinery sprawdzone po katastrofie. Co wykazał przegląd?

Indyjski regulator rynku lotniczego w ostatni weekend zalecił poddanie przeglądom wszystkich Boeingów B787, którymi operują krajowe linie lotnicze. Łącznie akcja dotyczyła 33 maszyn i została zakończona – podał indyjski „Economic Times”.

Publikacja: 18.06.2025 14:51

Katastrofa samolotu Air India

Katastrofa samolotu Air India

Foto: Photo by BASIT ZARGAR / Middle east images / Middle East Images via AFP

Przegląd został zarządzony po tym, jak 12 czerwca, wkrótce po starcie z lotniska w Ahmedabadzie, spadł Dreamliner B787-8 należący do Air India. W katastrofie, łącznie z ofiarami na ziemi, życie straciło 271 osób.

Czy w Boeingu były usterki?

W badaniu przyczyn wypadku biorą udział eksperci z Indii, Stanów Zjednoczonych (bo samolot wyprodukowano w USA) oraz Wielkiej Brytanii, ponieważ 53 z 242 pasażerów na pokładzie to byli Brytyjczycy. Władze indyjskie poinformowały już o odzyskaniu obu czarnych skrzynek.

We środę, 18 czerwca, Directorate General of Civil Aviation (DGCA) poinformował, że w czasie zarządzonego przeglądu B787 nie wykryto żadnych poważniejszych uchybień, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu lotów.

Czytaj więcej

Boeing już wychodził z kłopotów. Katastrofa w Indiach to zmieniła

Z 33 obecnie operujących w Indiach Dreamlinerów 32 należą do Air India, a jeden do niskokosztowego przewoźnika, IndiGo. W przypadku Air India indyjski regulator miał zastrzeżenia do niektórych aspektów serwisowania samolotów. DGCA uznał jednak, że wszystkie z nich mogą latać z pasażerami, chociaż zalecił poprawę koordynacji między inżynierami, operatorem – czyli przewoźnikiem — i firmami handlingowymi. Wezwał także właściciela Air India, TATA Group do zapewnienia wystarczającej liczby części zamiennych do samolotów, tak aby nie dochodziło do odwoływań i opóźnień w lotach.

Reklama
Reklama

Jak informował regulator, Air India od 12 do 17 czerwca, czyli do ostatniego wtorku czerwca, odwołały już 66. rejsów, które miałī być obsługiwane Dreamlinerami. Dwa samoloty zostały zawrócone z trasy po tym, jak załogi poinformowały o drobnych nieprawidłowościach

Na razie same spekulacje co do przyczyny katastrofy Boeinga B787 Air India

Co ostatecznie było przyczyną katastrofy, nadal nie zostało wyjaśnione. A wszystkie sugestie są na razie spekulacjami. Najczęściej wskazuje się na brak ciągu, który nie pozwolił maszynie nabrać wysokości, awarię zasilania, złe wyważenie samolotu. Eksperci nie są w stanie zrozumieć także, dlaczego maszyna po wystartowaniu nie schowała podwozia. Pojawiły się także teorie o możliwym zderzeniu z ptakami oraz prawdopodobieństwo zanieczyszczenia paliwa. A także błędy popełnione przy wysuwaniu klap w skrzydłach, co ograniczyło możliwości wnoszenia, błędy w serwisowaniu maszyny, a nawet błąd załogi, która przez pomyłkę mogła odciąć dopływ paliwa do obu silników.

Zgodnie z zasadami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wstępny raport w sprawie przyczyn katastrofy powinien ukazać się w 30 dni po wypadku. Na kompletne wyjaśnienie Indie mają 12 miesięcy.

Przegląd został zarządzony po tym, jak 12 czerwca, wkrótce po starcie z lotniska w Ahmedabadzie, spadł Dreamliner B787-8 należący do Air India. W katastrofie, łącznie z ofiarami na ziemi, życie straciło 271 osób.

Czy w Boeingu były usterki?

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama