Bałtowie zbudują kolejową linię Rail Baltica

Republiki nadbałtyckie porozumiały się wreszcie, ?w sprawie założenia spółki, która będzie inwestorem kolei z Tallina przez Polskę do Niemiec.

Aktualizacja: 05.09.2014 17:06 Publikacja: 05.09.2014 12:19

Bałtowie zbudują kolejową linię Rail Baltica

Foto: Bloomberg

Umowa powołująca spółkę joint venture Litwy, Łotwy i Estonii ma zostać podpisana w pierwszej połowie październiku, poinformowało Ministerstwo Gospodarki Estonii. Kraj ten w tym miesiącu założył swoją spółkę państwową Rail Baltic Estonia, która stanie się posiadaczem jednej trzeciej pakietu akcji inwestora magistrali, podała agencja Delfi.

Sprawa ciągnie się od czerwca, kiedy to w Tallinie premierzy Litwy, Łotwy i Estonii podpisali dokument o utworzeniu spółki-inwestora Rail Baltica.

Litewski minister transportu Rimantas Sinkiawiczus przyznaje, że spodziewał się powstania spółki już w sierpniu. Jednak to postawa Litwy najbardziej opóźniła budowę magistrali, która ma połączyć bałtyckie tygrysy z liniami kolejowymi Europy Zachodniej. Ma ona przebiegać przez Tallin, Rygę i Kowno, bo taka trasa jest najbardziej ekonomiczna i najszybsza. Litwa się uparła, by także Wilno podłączyć do magistrali i ostatecznie pozostałe kraje się zgodziły, by Litwa zmodernizowała też odcinek 100 km między Kownem a Wilnem. Nie wiadomo jednak czy koszty tej modernizacji zostaną włączone w główny projekt.

Szacunkowy koszt całej inwestycji to 3,7 mld euro. Linia ma zacząć funkcjonować w 2024 r. Komisja Europejska zgodziła się współfinansować projekt. W Estonii linia będzie miała 300 km, na Łotwie 308 km, a na Litwie 360 km. Do polskiej granicy pociągi mają kursować z maksymalną prędkością 240 km/h.

Firma konsultacyjna AECOM, która sporządziła prognozę opłacalności projektu, jako główne źródło dochodów wskazała przewozy towarowe. Dla republik nadbałtyckich jest to kluczowa sprawa, bo region nie ma własnych surowców naturalnych.

Przeciwnicy inwestycji wskazują, że zamiast budować nowe połączenie z Zachodem, lepiej zmodernizować linie na Wschód (Rosja), bowiem 90 proc. towarów transportowanych przez Estonię, Łotwę i Litwę to eksport rosyjski.

Realizacja inwestycji ma się odbywać etapami. Odcinek Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk i Olecko do Suwałk, znajduje się w planach dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030. Miałby być realizowany w latach 2021–2030.

Przewidywany czas realizacji inwestycji na odcinku Suwałki–Trakiszki–granica państwa to lata 2013–2015.

Umowa powołująca spółkę joint venture Litwy, Łotwy i Estonii ma zostać podpisana w pierwszej połowie październiku, poinformowało Ministerstwo Gospodarki Estonii. Kraj ten w tym miesiącu założył swoją spółkę państwową Rail Baltic Estonia, która stanie się posiadaczem jednej trzeciej pakietu akcji inwestora magistrali, podała agencja Delfi.

Sprawa ciągnie się od czerwca, kiedy to w Tallinie premierzy Litwy, Łotwy i Estonii podpisali dokument o utworzeniu spółki-inwestora Rail Baltica.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca