Reklama

Futurystyczne lotnisko w Ciudad de Mexico

Rząd Meksyku przedstawił projekt, który wygrał w konkursie na nowe lotnisko. Rozwiązanie o futurystycznym wyglądzie będzie kosztować 169 mld peso (12,9 mld dolarów), ale rozładuje korki i zwiększy przepustowość

Publikacja: 07.09.2014 17:26

Futurystyczne lotnisko w Ciudad de Mexico

Foto: fosterandpartners.com

Autorami projektu w kształcie litery X, przypominającej pająka są brytyjski architekt Norman Foster i zięć meksykańskiego magnata Carlosa Slima, Fernando Romero. Ten projekt o 6 pasach powstanie obok lotniska międzynarodowego im. Benito Juareza, na wschodniej flance Ciudad de Mexico, na terenach należących już do rządu.

- To pierwsze tego rodzaju lotnisko na świecie — oświadczył Foster. — Nie ma zwykłego dachu, pionowych ścian, kolumn w normalnym znaczeniu. Architekt wymienił różne wyzwania, w tym częste trzęsienia ziemi czy położenie miasta na dawnym dnie jeziora.

Minister transportu i łączności Gerardo Ruiz Esparza powiedział, że spodziewa się rozpoczęcia prac budowlanych w połowie 2015 r. Rząd prowadzi z amerykańską firmą robót inżynieryjnych Parsons negocjacje o pokierowanie tą budową.

Rząd Meksyku sfinansuje pierwszy etap budowy i zamierza wyemitować 30-letnie obligacje na pozyskanie środków na dalsze etapy. Dyrektor finansowy projektu, Federico Patino dodał, że do 2016 r. będzie korzystać z pieniędzy z budżetu kraju i z 2 pożyczek na sumę do 3 mld dolarów, a także z pieniędzy zarabianych przez obecne lotnisko. Pierwsza pożyczka miliarda dolarów od BBVA, HSBC, Grupo Financiero Inbursa i Citigroup ma być gotowa w październiku. Po 2016 r. rząd postara się uzupełnić środki z budżetu emisją 30-letnich obligacji na sumę do 6 mld dolarów — wyjaśnił Patino.

Wykonanie wszystkich rozwiązań pobocznych, od zarządzania samą budową po kwestie związane z wodą zwiększą łączny koszt do 169 mld peso (12,9 mld dolarów).

Reklama
Reklama

Rząd zakłada, że nowe lotnisko zwiększy przepustowość do 120 mln podróżnych rocznie w ciągu 50 lat. Obecne lotnisko zostanie zamknięte, a tereny będą wykorzystane na budowę budynków uniwersyteckich i działu cargo.

To drugie podejście, po nieudanej próbie zbudowania nowego lotniska w pobliżu obecnego za kadencji prezydenta Vicente Foxa. Tamten projekt wywołał gwałtowne protesty, z użyciem maczet i koktajli Mołotowa przez okolicznych mieszkańców, którzy protestowali przeciwko proponowanej cenie wykupu gruntów po 70 centów za metr kwadratowy. Doszło nawet do wzięcia 19 urzędników jako zakładników. Władze zrezygnowały z projektu w 2002 r.

N. Foster jest jednym z najsłynniejszych architektów na świecie, jego pracownia Foster + Partners zaprojektowała dziesiątki wieżowców w wielu krajach, lotnisko w Pekinie, stadion Wembley, słynny londyński biurowiec w kształcie ogórka. Jego partner F. Romero jest mężem Soumayi Slim, córki jednego z najbogatszych ludzi świata, szefem FREE F. Romero Enterprise. Jego firma zaprojektowała charakterystyczne w stolicy Museo Soumaya, w którym zgromadzono kolekcję dzieł sztuki ojca-teścia miliardera.

Autorami projektu w kształcie litery X, przypominającej pająka są brytyjski architekt Norman Foster i zięć meksykańskiego magnata Carlosa Slima, Fernando Romero. Ten projekt o 6 pasach powstanie obok lotniska międzynarodowego im. Benito Juareza, na wschodniej flance Ciudad de Mexico, na terenach należących już do rządu.

- To pierwsze tego rodzaju lotnisko na świecie — oświadczył Foster. — Nie ma zwykłego dachu, pionowych ścian, kolumn w normalnym znaczeniu. Architekt wymienił różne wyzwania, w tym częste trzęsienia ziemi czy położenie miasta na dawnym dnie jeziora.

Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama