Główny Urząd Statystyczny podsumował działalność firm leasingowych w Polsce. Z raportu wynika, że największy wzrost wartości wyleasingowanych środków odnotowano w nieruchomościach – o 37 proc. Auta i inne pojazdy znalazły się na dalszej pozycji. Tu wzrost sięgnął 13,4 proc. i największe znaczenie miał blisko 60-proc. skok w przypadku autobusów. Natomiast największy spadek wartości wyleasingowanych środków wystąpił w kolejnictwie – o 37 proc.
Z kolei biorąc pod uwagę tylko liczbę przedmiotów, które wyleasingowały firmy leasingowe, rekordy bije sprzęt biurowy: skok o 117,9 proc. Generalnie według stanu na koniec 2013 r. firmy przekazały w leasing 2016 tys. środków, obsługując 379 tys. leasingobiorców.
Głównie byli to przedsiębiorcy, 91,1 proc., którzy wzięli w leasing środki na kwotę 28 582 mln zł (94 proc. wartości brutto nowych umów). Osoby fizyczne stanowiły 8,8 proc. klientów. Wzięły w leasing przedmioty na kwotę 1801 mln zł, a leasingobiorcy z administracji publicznej tylko na kwotę 36 mln zł (0,1 proc.). Przeważali klienci reprezentujący handel hurtowy i detaliczny (21,4 proc.), transport i gospodarkę magazynową (13,5), przetwórstwo przemysłowe (12,8), budownictwo (7,8).
Największe zainteresowanie usługami leasingowymi w zakresie nowych umów wykazali leasingobiorcy z woj. mazowieckiego – 35 tys. klientów, woj. śląskiego i wielkopolskiego – po 16 tys., dolnośląskiego – 12 tys.
Najczęściej występującą formą zabezpieczenia leasingowanych środków były weksle in blanco, które przyjmowało 80 badanych firm, 50 firm wykazało poręczenie majątkowe osób fizycznych i 50 osób prawnych, zastaw hipoteczny i przewłaszczenie wystąpiły w 39 firmach. Popularnym sposobem zakończenia umowy leasingu w przedsiębiorstwach leasingowych był wykup wyleasingowanych przedmiotów. Forma ta była stosowana w 110 przedsiębiorstwach. W 78 stosowany był zwrot wyleasingowanego środka, a w 62 – sprzedaż na rynku.