Spółki Skarbu Państwa. PKO, KGHM i PGNiG stawiają na start-upy

Największe spółki Skarbu Państwa pomogą młodym firmom rozwinąć nowatorski biznes. Liczą przy tym, że wyłowią z rynku ciekawe projekty.

Aktualizacja: 28.09.2016 21:37 Publikacja: 28.09.2016 19:27

Foto: 123RF

Choć – jak wynika z badań przeprowadzonych przez fundację Startup Poland – zdecydowana większość młodych i innowacyjnych firm deklaruje, że największym problemem jest dla nich brak pieniędzy (63 proc. respondentów), to ponad połowa przyznaje, że brakuje im jednak jeszcze czegoś innego. Chodzi o kontakty biznesowe, które pomogłyby pozyskać inwestorów czy klientów, a także o specjalistyczną wiedzę, niezbędną do rozwinięcia działalności i skutecznego wdrożenia projektu. Właśnie w tym aspekcie rodzimym start-upom zamierzają pomóc PKO BP, PGNiG i KGHM.

Innowacyjny skok

Bank, gazowy koncern oraz miedziowy gigant zaangażowały się w program akceleracyjny MIT Enterprise Forum Poland. To polska edycja projektu realizowanego przez prestiżową amerykańską uczelnię Massachusetts Institute of Technology (MIT).

– Start-upy realizują ryzykowne projekty. Na takie przedsięwzięcia w prywatnym biznesie często nie ma kapitału. Dlatego jesteśmy gotowi to ryzyko współdzielić i zachęcić dużych graczy do szukania w ten sposób przewag konkurencyjnych – powiedziała podczas środowej inauguracji programu Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta detalicznego w PKO BP, uważa, że polska gospodarka dzięki wspieraniu start-upów może wykonać taki sam innowacyjny skok, jaki wcześniej wykonały banki.

– Rodzimy sektor bankowy dekadę temu zdecydował się zainwestować w nowe technologie i dziś pod tym względem należymy do światowych liderów. Polska gospodarka stoi dziś podobną decyzją, jaką podejmowały banki. Nasz kraj ma szansę zostać wiodącym graczem w zakresie innowacyjności – przekonuje.

W programie MIT EF bank PKO będzie odpowiadać za akcelerację firm z sektora fintech (nowe technologie w finansach). – Chcemy rozwijać start-upy, które mają już gotowy projekt. Dysponujemy sześcioma oddziałami bankowymi, które są laboratoriami – tam testujemy nowe rozwiązania. Udostępnimy je start-upom, a ich projekty mają szansę zostać wpięte do już stosowanych przez nasz bank rozwiązań – tłumaczy Wałach.

Wpuścić nowe trendy

Program MIT EF skierowany jest także do młodych i innowacyjnych firm z branży zdrowotnej, surowcowej, energetycznej. Za ścieżkę energetyczną programu odpowiadać ma PGNiG. Koncern liczy, że dzięki takiej współpracy może sporo zyskać.

– Na rynku energii widać dynamiczny wzrost znaczenia innowacji. Nie chcemy zostać w tyle. Aby dotrzymać tempa, postawiliśmy na współpracę ze start-upami – mówi Eligiusz Kameduła, dyrektor ds. rozwoju PGNiG. Liczy, że dzięki temu uda się np. skrócić czas wdrożeń innowacyjnych projektów. – Dziś średni czas takiego wdrożenia to dwa i pół roku – zaznacza.

Dodaje przy tym, że gazowa spółka liczy nie tylko na innowacje związane ściśle np. z chemią wykorzystywaną przy wierceniach, ale również na te z zakresu analityki danych big data. – Dzięki start-upom chcemy wpuścić nowe trendy do PGNiG – podkreśla.

Paweł Bochniarz, współzałożyciel MIT EF Poland, liczy, że w tej edycji przez program uda się przepuścić 50 start-upów. – Zespoły, które wezmą udział w programie, będą miały okazję do kontaktu z przedsiębiorcami z sektora innowacji z Polski i międzynarodowym środowiskiem przedsiębiorców. Uczestnicy będą mieli też możliwość spotkań z inwestorami – podkreśla Bochniarz.

Poza spółkami Skarbu Państwa w program akceleracji start-upów MIT EF zaangażowały się też m.in. Visa, Intel, Adamed, Google oraz HP.

Rekrutacja do programu potrwa do 30 listopada.

Choć – jak wynika z badań przeprowadzonych przez fundację Startup Poland – zdecydowana większość młodych i innowacyjnych firm deklaruje, że największym problemem jest dla nich brak pieniędzy (63 proc. respondentów), to ponad połowa przyznaje, że brakuje im jednak jeszcze czegoś innego. Chodzi o kontakty biznesowe, które pomogłyby pozyskać inwestorów czy klientów, a także o specjalistyczną wiedzę, niezbędną do rozwinięcia działalności i skutecznego wdrożenia projektu. Właśnie w tym aspekcie rodzimym start-upom zamierzają pomóc PKO BP, PGNiG i KGHM.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej