Reklama
Rozwiń
Reklama

Związkowcy w Renault przeciwni reformie

Kilka związków zawodowych Renaulta wezwało do strajków w fabryce we Flins pod Paryżem, aby protestować przeciwko reformie czasu pracy, znajdującej się w nowej, negocjowanej umowie o konkurencyjności.

Publikacja: 15.11.2016 16:57

Związkowcy w Renault przeciwni reformie

Foto: Bloomberg

Do mobilizacji z inicjatywy lewicowego CGT, lewackiego FO i najbardziej pragmatycznego CFDT dochodzi na skutek negocjacji nowej umowy, podjętych w końcu września. Na dziesięć zaplanowanych spotkań odbyło się dotąd pięć, szóste było przewidziane 15 listopada.

Projekt płynnej organizacji czasu pracy, aby lepiej dostosować go do zmian popytu jest trudny do przyjęcia, bo przewidziano rezygnację z dobrowolności, odroczenie na koniec roku wypłat za nadgodziny i zredukowano czas na ogłaszanie pracy w godzinach nadliczbowych.

W poprzedniej umowie z załogą podpisanej w 2013 r. dyrekcja Renaulta zobowiązała się zwiększyć produkcję we Francji w zamian za znaczne ustępstwa w zakresie wynagrodzeń, czasu pracy i  wielkości zatrudnienia. Po 3 latach grupa zmniejszyła załogę o 7200 osób nie obsadzając stanowisk zwalnianych w sposób naturalny (emerytury, wypowiedzenia).

Tym razem restrukturyzacja będzie mniej drastyczna dla zatrudnionych bezterminowo, odczują ją bardziej pracownicy na umowach terminowych;  umowa dotyczy ok. 8 tys. z  nich, ale pracodawca chce zmniejszyć ich liczbę o połowę w latach 2017-19. Chce ponadto zwiększyć o 40 proc. wydajność swych fabryk i dojść do produkowania w końcu 2019 r. po 90 pojazdów rocznie na osobę  wobec obecnych 64.

Aby to osiągnąć, Renault obiecał 500 mln euro na modernizację zakładów i 220 mln na szkolenie zawodowe. W odróżnieniu od poprzedniej umowy, w której zobowiązał się do zwiększenia produkcji we Francji z 530 tys. do 710 tys. pojazdów, teraz obiecał utrzymanie  średniej rocznej produkcji na poziomie co najmniej 2016 r. pod warunkiem identycznej sytuacji na rynku.

Reklama
Reklama

Wszystkie montownie otrzymają jednak nowy model do produkcji, co zapewni ich przyszłość po 2019 r. Grupa przyjęła zobowiązania liczbowe dotyczące średniej rocznej produkcji silników, skrzyń biegów i podwozi w zakładach mechanicznych.

Renault ma nadzieję zawrzeć tę umowę do końca roku, ostatnie spotkanie ze związkowcami przewidziano na 13 grudnia. Poprzednią umowę podpisały trzy związki zawodowe, czwarty CGT nie, bo był przeciwny.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama