Rosja: Biznesmen roku 2016

Dmitrij Kamienszczik to tajemnicza postać. Jest właścicielem największego, do tego roku, lotniska Rosji i nie dał go sobie odebrać przez Kreml.

Aktualizacja: 31.12.2016 16:41 Publikacja: 31.12.2016 15:54

Dmitrij Kamienszczik

Dmitrij Kamienszczik

Foto: Bloomberg

Gazeta Wiedmonosti ogłosiła 48-letniego właściciela moskiewskiego lotniska Domodiedowo biznesmenem mijającego roku. Czym na to sobie zasłużył? „Z formalnego punktu widzenia Dmitrij Kamienszczik nie może pretendować do tytułu „Przedsiębiorcy roku" - piszą Wiedmomosti. Biznesmen nie zanotował znaczących transakcji, nie miał jakiś szczególnych osiągnięć biznesowych. Do tego Domodiedowo po latach dominacji w branży przewozów pasażerskich, straciło w tym roku fotel lidera na rzecz państwowego Szeremietiewa.

„Jednak w Rosji przedsiębiorca musi umieć nie tylko powiększać i rozwijać swój biznes, ale i chronić to, co zgromadził" - piszą Wiedomosti i podkreślają, że właśnie w ochronie swojego imperium mało kto może Kamienszczikowi dorównać.

Dmitrij Kamienszczik pochodzi ze Swierdłowska. Studia filozoficzne na moskiewskim uniwersytecie rzucił na drugim roku by zająć się biznesem. Pierwsze miliony zarobił w spółce East Line, którą do dziś kieruje. Na początku lat 90-tych XX w zawładnęła ona 80 proc. rosyjskiej wymiany towarowej z Chinami.

Główne swoje zakupy biznesmen dokonał w latach 1990-tych. Przejęcie Domodiedowa było interesem życia zdolnego przedsiębiorcy. Od tego czasu inwestował w unowocześnienie portu, wynosząc go na pozycję największego lotniska Rosji. W 2013 r okazało się, że Domodiediwo ma tylko jednego właściciela - Kamienszczika.

Jak to jedyne prywatne lotnisko Moskwy stało się liderem?  W 1997 r Kreml oddał regionalne wtedy i pozostające w cieniu Szeremietiewa i Wnukowa, Domodiedowo w dzierżawę (75 lat) rosyjskiej spółce East Line, kontrolowanej przez FML Ltd. z wyspy Main.

Nowi właściciele od razu zabrali się za wielki remont. W 2000 r zostało otwarte nowe Domodiedowo. Dziś port zatrudnia ponad 16 tys. ludzi. Roczne obroty przekraczają pół miliarda dol. Lotnisko posiada najdłuższy w Moskwie pas startowy (3800 m). W październiku 2011 r właśnie w Domodidowie odbyło się pierwsze w Rosji lądowanie największego samolotu świata — A380.

Już w 2008 r Kreml zorientował się, że prywatne Domodiedowo to złota kura i do tego pozostająca poza strefą wpływów rządzących. Wtedy Kamienszczik po raz pierwszy „przeszedł po ostrzu noża". Otrzymał decyzję Rosimuszczestwa (rosyjski Skarb Państwa) o przejęciu lotniska na własność państwa. Urzędnicy powoływali się na nieprawidłowości przy prywatyzacji 11 lat wcześniej. Sytuacja była poważna. Kamienszczik zaskarżył decyzję, ale Rosimuszczestwo wygrało w trzech instancjach.

Dopiero prezydium Najwyższego sądu Arbitrażowego Rosji wydało korzystną dla przedsiębiorcy decyzję.

Kreml jednak nie odpuścił. W tym roku r ponowił atak. Tym razem Komitet Śledczy oskarżył Kamienszczika i jego trzech współpracowników o dopuszczenie do ataku terrorystycznego, który w styczniu 2011 r miał miejsce na lotnisku. Biznesmen trafił do aresztu domowego a 60 poszkodowanych złożyło przeciwko niemu pozwy do sądów cywilnych na kwotę łączną  ponad 1 mld rubli. Władze chciały też, by sąd zajął majątek Kamienszczia, czyli lotnisko.

Ale tak się nie stało. I tu Kamienszczik wykazał się znajomością Rosji, przewidywalnością i wytrzymałością na naciski. Założył charytatywny fundusz, który wsparł poszkodowanych. Śledczy stracili główne argumenty. Po pół roku wypuścili przedsiębiorcę, a po trzech kwartałach umorzyli dochodzenie.

W tym roku  Forbes ocenił majątek Dmitrija Kamienszczika na 2,9 mld dol.; nie jest żonaty, ale z wieloletnią partnerką ma piątkę dzieci.

Gazeta Wiedmonosti ogłosiła 48-letniego właściciela moskiewskiego lotniska Domodiedowo biznesmenem mijającego roku. Czym na to sobie zasłużył? „Z formalnego punktu widzenia Dmitrij Kamienszczik nie może pretendować do tytułu „Przedsiębiorcy roku" - piszą Wiedmomosti. Biznesmen nie zanotował znaczących transakcji, nie miał jakiś szczególnych osiągnięć biznesowych. Do tego Domodiedowo po latach dominacji w branży przewozów pasażerskich, straciło w tym roku fotel lidera na rzecz państwowego Szeremietiewa.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał partnera
Rafał Rudziński: Transformacja to wyzwanie dla mniejszych firm
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?