Sojusz Forda z Mahindra

Ford Motors i indyjski producent pojazdów Mahindra and Mahindra ogłosiły, be przystąpiły znów do prac nad oceną strategicznego sojuszu m.in. w produkcji aut podłączonych do sieci, elektrycznych

Publikacja: 19.09.2017 07:48

Sojusz Forda z Mahindra

Foto: Bloomberg

„Ta wstępna umowa obu grup pozwoli każdej wzmocnić się w niebywałym okresie przemian w światowym przemyśle samochodowym" — stwierdza wspólny komunikat. To drugi już raz obie firmy podejmują współprace w Indiach, dokąd Ford wrócił w latach 90. poprzez spółkę j. v. z Mahindra, a później rozwinął produkcję i zaczął sprzedawać pojazdy samodzielnie.

Do nowego sojuszu dochodzi w czasie, gdy firmy zagraniczne, Fiat Chrysler, Volkswagen i General Motors mają problemy w tym kraju z powodu konkurencji mniejszych i skromniejszych firm, jak Maruti Suzuki czy Hyundai, na które przypada parwie dwie trzecie rynku. W maju GM ogłosił o zaprzestaniu sprzedaży samochodów w Indiach z końcem 2017 r. po 20 latach walki na jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków, gdzie dominują samochody małolitrażowe.

Sojusz z Mahindra pozwoli Fordowi korzystać z sieci miejscowego partnera, a Mahindrze z sieci amerykańskiego koncernu na innych wschodzących rankach. „Ekipy obu firm będą współpracować przez okres do 3 lat. O wszelkiej dalszej współpracy strategicznej obu firm zapadnie decyzja po tym okresie" — podały Ford i Mahindra.

Tradycyjne firmy samochodowe szukają najlepszego sposobu pracy nad nowymi technologiami, wymagającymi dużych inwestycji. Jednym ze sposobów są umowy partnerskie. W lutym Toyota zawarła umowę z Suzuki, która dominuje w Indiach, z kolei producent aut małolitrażowych skorzysta z innowacji Toyoty w zakresie automatycznego prowadzenia pojazdu, sztucznej inteligencji i pojazdów o małej emisji spalin. W sierpniu Toyota kupiła 5 proc. udziałów w Mazdzie, co pozwoli obu zbudować montownię w USA i pracować nad autami elektrycznymi.

„Ford zaangażował się w Indiach, ten sojuszu może nam pomoc w proponowaniu klientom najlepszych pojazdów i usług pozwalając nam zarazem osiągać zyskowny wzrost na piątym światowym rynku" — oświadczył w komunikacie wiceprezes Forda ds. światowych rynków, Jim Farley.

Ford jest jednym z czołowych eksporterów z Indii pojazdów i silników powstających w Chenani i Tamil Nadu. Od 1 kwietnia do 31 sierpnia sprzedał w Indiach 36 703 auta, Mahindra — 96 051, ale eksport koncernu wyniósł 74 591, a indyjskiej firmy 2252. Amerykanie zainwestowali w tym kraju ponad 2 mld dolarów i zamierzają więcej, w globalny ośrodek inżynierii w Chennai.

„Ta wstępna umowa obu grup pozwoli każdej wzmocnić się w niebywałym okresie przemian w światowym przemyśle samochodowym" — stwierdza wspólny komunikat. To drugi już raz obie firmy podejmują współprace w Indiach, dokąd Ford wrócił w latach 90. poprzez spółkę j. v. z Mahindra, a później rozwinął produkcję i zaczął sprzedawać pojazdy samodzielnie.

Do nowego sojuszu dochodzi w czasie, gdy firmy zagraniczne, Fiat Chrysler, Volkswagen i General Motors mają problemy w tym kraju z powodu konkurencji mniejszych i skromniejszych firm, jak Maruti Suzuki czy Hyundai, na które przypada parwie dwie trzecie rynku. W maju GM ogłosił o zaprzestaniu sprzedaży samochodów w Indiach z końcem 2017 r. po 20 latach walki na jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków, gdzie dominują samochody małolitrażowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił