Banki stawiają na samoobsługę

Maszyny będą wypierać tradycyjne bankowe oddziały. Zaciąganie kredytu nigdy nie było tak proste.

Publikacja: 14.01.2014 00:25

Banki stawiają na samoobsługę

Foto: Bloomberg

Kilka dużych polskich banków przymierza się do wprowadzenia wirtualnych oddziałów – wynika z informacji „Rz".

Chodzi o zastąpienie części dotychczasowych placówek urządzeniami przypominającymi bankomat. Maszyny będą jednak znacznie bardziej wyrafinowane – wyposażone są m.in. w czujniki biometryczne, kamerę, skaner dokumentów, drukarkę oraz ekran dotykowy. Klient m.in. za pośrednictwem telekonferencji będzie mógł połączyć się z pracownikiem banku, otworzyć konto, zamówić i odebrać kartę bankową, a nawet wziąć kredyt. Tymczasem automat zrobi kawę.

Bankowe kapsuły

W Polsce o stawianiu automatów zamiast oddziałów myśli kilka banków. – Pierwsze wdrożenia będą jeszcze w tym roku – zapewnia Marcin Gic, dyrektor w Huawei Polska, odpowiedzialny za projekt VTM (Virtual Teller Machine) w Europie. – Jeden z banków na początek chce zainstalować 20 takich urządzeń – dodaje. Przypominają one kapsuły o powierzchni 4 mkw., do których klienci mogliby wejść i dyskretnie, aczkolwiek w komfortowych warunkach, skorzystać z usług oferowanych przez VTM. Zdaniem Gica za trzy do pięciu lat takie urządzenia staną się powszechne.

Kapsuły miałyby stanąć w centrach handlowych i mniejszych miejscowościach. Mogłyby się pojawić również stanowiska mobilne, umieszczane w kurortach górskich i morskich, w okresie ferii lub wakacji. Podobne samoobsługowe oddziały ma wprowadzić sieć Getin Point. Już w styczniu oddział bez pracowników uruchomi Getin Noble Bank.

– Głównym celem tworzenia tego typu placówek jest poprawa efektywności. Opiera się to na założeniu, że większość czynności bankowych można dokonywać z domu lub samodzielnie w oddziale za pomocą nowoczesnych technologii. Maleje więc liczba pracowników na klienta, a pracownicy stają się bardziej doradcami sprzedającymi produkty bankowe – mówi Wojciech Wasilewski, analityk Noble Securities.

Nie wszystkie banki uważają, że automatyzacja oddziałów oznacza samoobsługę. Citi Handlowy od czterech miesięcy stanowiska kasjerów zastępuje ekranami dotykowymi i tabletami. Sławomir Sikora, prezes banku, wyjaśnia, że do końca tego roku ma być 25 takich punktów. Klienci mogą tam jednak korzystać z pomocy personelu.

Taniej, ale czy lepiej?

Huawei wyliczył, że VTM to rozwiązanie o 50–70 proc. tańsze niż prowadzenie oddziału. Przy 20 maszynach koszt inwestycji zwraca się po siedmiu miesiącach. Eksperci uważają, że przed technologiami tego typu w bankowości nie ma ucieczki. – Banki stoją przed poważnym wyzwaniem, bo z jednej strony potrzebują oddziałów, w których buduje się zaufanie i relacje z klientem, dzięki czemu łatwiej sprzedać wysoko marżowe produkty, a z drugiej strony kryzys sprawia, że trzeba optymalizować koszty – przekonuje Marcin Gic.

VTM przeszedł już etap testów w Czechach. W lutym pojawią się tam pierwsze automaty. Zainwestował w nie największy bank w tym kraju – Ceska Sporitelna. Urządzenia pojawią się w jednym z centrów handlowych w Pradze. Podobne rozwiązania wdrażane są w RPA, Holandii, Turcji i Chinach. W tym ostatnim kraju automaty stawia już 14 banków. Tylko Bank of China uruchomi lada moment 200 urządzeń tego typu.

Ochrona danych

Banki coraz chętniej decydują się na zamykanie filii i punktów obsługi klienta. Z danych KNF wynika, że w ciągu ostatnich czterech latach ich liczba stopniała o 46 proc. Automatyzacja procesów bankowych budzi jednak obawy. W 2012 roku analitycy firmy Lignet ujawnili, że Pekin, poprzez chipy wyprodukowane przez chińskie firmy, może odczytywać transmitowane informacje lub przejąć kontrolę nad urządzeniami. Jak pisał magazyn „Time", grozi to wyciekiem poufnych informacji.

—sob

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

Kilka dużych polskich banków przymierza się do wprowadzenia wirtualnych oddziałów – wynika z informacji „Rz".

Chodzi o zastąpienie części dotychczasowych placówek urządzeniami przypominającymi bankomat. Maszyny będą jednak znacznie bardziej wyrafinowane – wyposażone są m.in. w czujniki biometryczne, kamerę, skaner dokumentów, drukarkę oraz ekran dotykowy. Klient m.in. za pośrednictwem telekonferencji będzie mógł połączyć się z pracownikiem banku, otworzyć konto, zamówić i odebrać kartę bankową, a nawet wziąć kredyt. Tymczasem automat zrobi kawę.

Pozostało 85% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano