Ruszają przelewy na numer telefonu

W środę system płatności BLIK uruchomił nową funkcjonalność – płatności natychmiastowe na numer telefonu czyli typu P2P (person to person). Są realizowane przez PSP we współpracy z KIR przy wykorzystaniu platformy ExpressElixir. Pierwszym bankiem, który wdrożył tę funkcję jest Millennium.

Publikacja: 30.09.2015 18:14

Ruszają przelewy na numer telefonu

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Do identyfikacji  użytkowników będą służyć numery telefonów, które są podawane w swoim banku  przez klienta do  wysyłania  kodów potrzebnych do autoryzacji transakcji. Nie trzeba więc  nawet przy uruchomieniu usługi wprowadzać i przypisywać  numeru rachunku do numeru telefonu.

- Liczymy, że te przelewy szybko zyskają popularność i zakładamy, że  będą stanowić znaczną część wszystkich transakcji przeprowadzanych za pomocą BLIK, nawet około 30-50 proc. - mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, spółki  zarządzającej systemem  BLIK.

Po siedmiu miesiącach od uruchomienia z systemu płatności mobilnych BLIK może skorzystać ponad 1 milion użytkowników. Najczęściej są to wypłaty z bankomatów, na drugim miejscu płatności w sklepach internetowych, a na trzecim w terminalach POS.

System BLIK został wprowadzony przez sześć banków założycieli: PKO Bank Polsk,  Alior,  Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank. Trwają prace nad przyłączeniem się kolejnych, w tym Getin Banku oraz spółdzielczego Neobanku. Opiera się na stosowaniu jednorazowych, sześciocyfrowych kodów. Z BLIK –a mogą korzystać posiadacze bankowości mobilnej.

Obecnie BLIK-iem można płacić w 130 tys. terminali (w tym należących do dwóch największych agentów rozliczeniowych eService oraz First Data). Trzech kolejnych agentów jest w trakcie wdrażania: Paytel, PEP oraz ITCard. Trwają rozmowy z Elavonem. BLIK- iem można też płacić w kilkudziesięciu tysiącach sklepów internetowych za pośrednictwem integratorów płatności internetowych, takich jak: Dotpay, Przelewy24, Transferuj.pl, CashBill, eCard.

PSP przygotowuje się też do wprowadzenia płatności zbliżeniowych telefonem czyli NFC.

- Jesteśmy już po testach.  Jeszcze w tym roku będziemy gotowi do wdrożenia tej usługi, ale decyzja o udostępnieniu jej dla klientów zależy od poszczególnych banków – mówi Grzegorz Długosz.

Taka usługa znacznie skróci i uprości samą transakcję płatności telefonem w  terminalach, bo przy transakcjach na niskie kwoty nie trzeba będzie wpisywać  kodu autoryzacyjnego.

PSP pracuje również nad skróceniem procesu płacenia w sklepach internetowych, tak żeby nie trzeba było każdorazowo wpisywać kodu autoryzacyjnego.

BLIK-iem wkrótce będzie można wkrótce zapłacić  w biletomatach komunikacji miejskiej. PSP współpracuje przy wprowadzeniu tej funkcji z firmą Mera System, specjalizującą się w automatycznym poborze opłat.

Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano