16 czerwca 2023 roku Ukraina zniosła częściowo ograniczenia wynikające z wprowadzonego ponad rok wcześniej, tj. 24 lutego 2022 roku moratorium płatniczego. Moratorium zniesiono w zakresie zobowiązań kredytowych, które zostały: (i) zabezpieczone gwarancją lub poręczeniem międzynarodowej instytucji finansowej albo (ii) udzielone z udziałem agencji kredytów eksportowych lub instytucji autoryzowanej przez zagraniczny skarb państwa lub przez podmiot zagraniczny, którego udziałowcem jest zagraniczny skarb państwa lub zagraniczny bank państwowy.
Skutkiem wprowadzenia moratorium było m.in. zaprzestanie (z niewielkimi wyjątkami) regulowania przez Ukrainę zobowiązań z tytułu kredytów walutowych wobec podmiotów zagranicznych. Tym samym zmaterializowało się ryzyko polityczne, co miało określone skutki dla instytucji finansowych uczestniczących w szeroko pojętej wymianie handlowej Polski z Ukrainą udzielających kredytów krótko- i długoterminowych przeznaczanych na realizację transakcji transgranicznych, realizowanych z tym krajem.
Agencje kredytów eksportowych a wymiana handlowa z Ukrainą
W ciągu ostatnich 10 lat udział Ukrainy w eksporcie ogółem utrzymywał się na średnim poziomie ok. 8 proc. rocznie. Z uwagi na fakt, iż Ukraina uznawana jest za rynek o podwyższonym ryzyku, w dużej mierze eksport na Ukrainę umożliwiają agencje kredytów eksportowych (ang. ECAs, export credit agencies) które ubezpieczają należności od kontrahentów ukraińskich. Zatem tam, gdzie biznes nie opiera się na przedpłatach, katalizatorem współpracy handlowej są właśnie ECAs. Z uwagi na fakt, iż ryzyko braku zapłaty należności w przypadku Ukrainy oceniane jest jako wysokie (kraj ten klasyfikowany jest od dłuższego czasu przez OECD w kategorii 7 na 8-stopniowej skali, tj. od 0 do 7, gdzie 7 oznacza wysoki poziom ryzyka), ubezpieczyciele komercyjni nie są zasadniczo zainteresowani ubezpieczaniem należności od ryzyka tego kraju. Funkcję tę przejęły agencje kredytów eksportowych, a właściwie rządy państw - gwarantów wypłaty środków z polis ubezpieczeniowych, czy też gwarancji ubezpieczeniowych, umożliwiając wymianę handlową, odbywającą się na warunkach kredytowych, czyli z odroczonymi po dostawie płatnościami, bądź zapłatą w ratach.
Ubezpieczenia eksportowe chronią zarówno eksporterów, jak i instytucje finansujące eksport przed zmaterializowaniem się zdarzeń z zakresu ryzyka handlowego i politycznego. W katalogu zdarzeń skategoryzowanych jako ryzyko polityczne, znajduje się m.in. powszechne moratorium płatnicze, ogłoszone przez rząd kraju dłużnika, który zobowiązany jest dokonywać płatności w związku z zawartym kontraktem eksportowym lub umową finansującą kontrakt eksportowy. Wprowadzenie moratorium płatniczego zdarza się stosunkowo rzadko i w wyjątkowych sytuacjach, kiedy priorytetem staje się ochrona krajowych zasobów waluty obcej.
Czym są ECAs?
Agencje kredytów eksportowych są instytucjami państwowymi, działającymi jako agendy rządowe (np. brytyjski UKEF), spółki skarbu państwa (np. polskie KUKE), czy też podmioty prywatne (np. niemiecki Euler Hermes) a ich podstawową rolą jest wspieranie eksportu poprzez udzielanie ochrony ubezpieczeniowej bądź wystawianie gwarancji, zabezpieczających spłatę kredytów bankowych bądź też zapłatę należności z tytułu transgranicznych dostaw towarów lub usług. Agencje skupione w OECD prowadzą swoją działalność w oparciu o Porozumienie w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych (zwanego na rynku ang. export finance Konsensusem OECD), które wprowadziło jednolite wytyczne w zakresie kluczowych parametrów i warunków finansowania długoterminowego importerów, którzy nabywają dobra inwestycyjne lub usługi z kraju pochodzenia eksportera i jednocześnie samej agencji (choć to ostatnie nie jest regułą, a są agencje, które ubezpieczają transakcje, gdzie bank finansujący pochodzi z kraju importera bądź w ogóle z kraju trzeciego). Instytucje tego typu działają głównie w ramach sytemu oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, co oznacza, iż udzielana przez nie ochrona jest pośrednio lub bezpośrednio gwarantowana przez rząd lokalny. W Polsce, będącej – co jest tu ważne - krajem członkowskim OECD, taką agencją jest KUKE SA. OECD skupia obecnie 38 państw, w tym większość krajów UE, Australię, Japonię, USA, Koreę Południową, Kanadę, Turcję, Izrael. Poza OECD, w różnych krajach nieczłonkowskich (np. Chiny) działają podobne organizacje, których podstawową rolą jest również wspieranie rodzimych eksporterów, jednak niekoniecznie działają one na podstawie Konsensusu OECD. Wyklucza to zatem konkurowanie pomiędzy eksporterami z krajów członkowskich OECD z eksporterami z pozostałych krajów wyłącznie ceną i jakością usług lub towarów.