- Wejście Banku Pocztowego na giełdę może nastąpić w perspektywie 2011-2012 roku - mówi Mirosław Markiewicz, członek zarządu Poczty Polskiej.
Poczta ma 75 proc minus jedna akcja Banku Pocztowego. Drugim akcjonariuszem jest Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. mający 25 proc. akcji plus jedna akcja. PKO BP, który właścicielem pakietu mniejszościowego stał się w 2004 roku, teraz nie wyklucza wycofania się z Banku Pocztowego. Poczta Polska zapowiada odmienną strategię. - Naszą obecność w Banku Pocztowym traktujemy jako inwestycję długoterminową. Nigdy nie wzięliśmy z niego dywidendy, by mógł się rozwijać - mówi Mirosław Markiewicz i deklaruje, że narodowy operator pocztowy chce kontynuować tę wieloletnią współpracę. Markiewicz przyznaje, że obecnie bank, by się rozwijać potrzebuje kapitału. Tego nie może mu zapewnić Poczta Polska, która ubiegły rok zamknęła stratą na poziomie ok. 200 mln zł netto i sama wdraża kolejne programy restrukturyzacyjne, które pomogą jej zmniejszyć stratę w kolejnych latach.
- Nie mamy zapasów, które moglibyśmy wprost przekazać bankowi, ale będziemy wspierać rozwiązania, które umożliwią Bankowi Pocztowemu pozyskiwanie kapitału z rynku po wejściu na giełdę papierów wartościowych, a wcześniej ewentualnie poprzez emisję obligacji lub pożyczkę podporządkowaną - mówi Markiewicz. Nie wyklucza, że o taką pożyczkę Pocztowy będzie zabiegał w którymś z banków komercyjnych. - Jeśli, któraś z instytucji finansowych działających na polskim rynku byłaby zainteresowana udzieleniem takiego wsparcia, będziemy o nie zabiegać - mówi członek zarządu Poczty. Jak dużego kapitału potrzebuje bank? - To zależy od tego jak będzie się rozwijała akcja kredytowa. Może to być 50 albo 100 mln zł. - dodaje Markiewicz.
Bank Pocztowy powstał w Bydgoszczy w 1990 roku. Obecnie świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych placówkach na terenie całego kraju, a także przez Internet i telefon. Na koniec 2009 r. miał 490 tys. klientów detalicznych, w tym roku chce pozyskać nowych klientów rozwijać usługi dla małych i średnich firm. Już rozpoczął starania, by znacznie wzmocnić akcję kredytową. Nowe pożyczki Pocztowego wspierane są reklamą medialną.