Reklama

Deutsche Bahn chce zainwestować w Polsce ponad 100 mln euro

Niemieckie koleje chcą szybko zdobyć silną pozycję na naszym rynku. Polska spółka tego przewoźnika ma otrzymać zezwolenie na działalność na początku 2008 roku

Publikacja: 19.12.2007 01:36

Deutsche Bahn chce zainwestować w Polsce ponad 100 mln euro

Foto: Rzeczpospolita

Niemiecka kolej chce wejść na polski rynek razem ze spółką Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD). – Oczekujemy, że nasza spółka zależna otrzyma zezwolenie na działalność w Polsce na początku 2008 roku – powiedział Norbert Bensel, szef DB Schenker, działu logistyki niemieckich kolei w wywiadzie dla „Financial Times Deutschland“.

Pojawienie się na polskim rynku przewoźnika należącego do kolei rosyjskich i niemieckich może utrudnić innym kolejom konkurowanie na rynku przewozów tranzytowych. Ci nie napotykają przeszkód w przekraczaniu granicy polsko- niemieckiej, jednak na Wschód mogą jeździć tylko PKP Cargo.

Deutsche Bahn zapowiada, że chce uczestniczyć w konsolidacji europejskiego rynku kolejowego, która – zdaniem ekspertów, dopiero się rozpoczyna. Na razie niemieckim kolejom nie udało się przejąć m.in. słoweńskich kolei państwowych. Rynek spekulował, że Niemcy wraz z Rosjanami przymierzali się również do kupienia CTL Logistics, największej prywatnej polskiej kolei towarowej. Została ona jednak pod koniec listopada przejęta przez brytyjski fundusz Bridge Point, który za ok. 300 – 400 mln euro kupił 75 proc. akcji przewoźnika.

Polski rynek przewozów kusi. We wrześniu działalność na naszych torach rozpoczął Freightliner, brytyjska firma specjalizująca się w transporcie towarowym. Do końca roku planuje przewieźć w sumie około miliona ton towarów. W przyszłym roku – do 4 mln ton towarów.

Kwota 100 mln euro, deklarowana na inwestycje przez Deutsche Bahn, na rynku nie robi jednak wrażenia. Nie wiadomo zresztą, na co przewoźnik chce ją przeznaczyć. Niewykluczone są przede wszystkim inwestycje w tabor dopuszczony do poruszania się po polskich torach i lokomotywy wielosystemowe. Przewoźnicy kolejowi inwestują również we własne terminale i stacje przeładunkowe.

Reklama
Reklama

Zgodnie z zapowiedziami PKP Cargo chcą w przyszłym roku pozyskać tabor o wartości ok. 800 mln zł. Największa prywatna polska kolej – CTL Logistics – szacuje, że na inwestycje związane z pozyskaniem nowych wagonów czy stacji przeładunkowych będzie przez najbliższe kilka lat wydawać po ok. 200 – 300 mln zł rocznie. Kwota ta jednak nie obejmuje przejęć innych przewoźników, do których przygotowują się władze spółki.

Tymczasem Niemcy szukają także innych kierunków ekspansji. Jak mówi Norbert Bensel, DB przyglądają się obecnie procesowi prywatyzacji w Rumunii. Firma przymierza się również do inwestycji na terenie Indii.

Niemiecka kolej chce wejść na polski rynek razem ze spółką Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD). – Oczekujemy, że nasza spółka zależna otrzyma zezwolenie na działalność w Polsce na początku 2008 roku – powiedział Norbert Bensel, szef DB Schenker, działu logistyki niemieckich kolei w wywiadzie dla „Financial Times Deutschland“.

Pojawienie się na polskim rynku przewoźnika należącego do kolei rosyjskich i niemieckich może utrudnić innym kolejom konkurowanie na rynku przewozów tranzytowych. Ci nie napotykają przeszkód w przekraczaniu granicy polsko- niemieckiej, jednak na Wschód mogą jeździć tylko PKP Cargo.

Reklama
Banki
Ostatni amerykański bank żegna Rosję. Kiedyś był na tym rynku gigantem
Banki
Twórca Revoluta: Nie jesteśmy portfelem cyfrowym. Budujemy globalny bank przyszłości
Banki
FOR: podwyżka CIT dla banków zaszkodzi Polakom
Banki
Kiedy bank musi oddać pieniądze po cyberataku? Rozstrzygnięcie sporu coraz bliżej
Materiał Partnera
Cała naprzód! Strategia mBanku 2026–2030: ambitny kurs na wzrost, relacje i odpowiedzialność
Reklama
Reklama