Dane GUS pokazują, że w pierwszej połowie 2011 roku zarejestrowanych było w Polsce 3,9 mln firm sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw), z czego ok. 1,8 mln to tzw. firmy aktywne. Segment MSP stanowi więc 99,9 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych i zatrudnia ok. 70 proc. aktywnych zawodowo Polaków (obecnie to ok. 6,7 mln osób). Udział wszystkich przedsiębiorstw MSO w tworzeniu całego PKB wynosił w 2009 roku ok. 47 proc. Aż 95 proc. firm MSP to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 10 pracowników.
W segmencie MSP, w zależności od wielkości firmy, są różne oczekiwania wobec banków – to najważniejszy wniosek wynikający z badania Homo Homini. Wśród przebadanych 800 przedsiębiorstw było około 500 firm małych, czyli o obrotach do 5 mln zł rocznie, i 300 dużych, ale jeszcze nie korporacji, czyli o obrotach pomiędzy 50 a 150 mln zł rocznie.
I tak, przedsiębiorcy działający w większej skali oczekują od banku przede wszystkim profesjonalnego doradztwa (odpowiedziało tak 89 proc. respondentów). Cena usług czy poziom zaawansowania bankowości elektronicznej są dla nich ważnymi cechami konta, ale nie są krytycznym warunkiem przy wyborze banku. Firmy mikro i małe największą uwagę przy wyborze banku zwracają na jakość bankowości elektronicznej (91 proc. badanych wskazało na tę cechę banku jako istotną) i cenę usług (dla 90 proc. ważny jest brak opłat za prowadzenie konta, a dla 87 proc. bezpłatne przelewy krajowe i zagraniczne).
- Badanie potwierdza jak bardzo zróżnicowany jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw – komentuje Agnieszka Wiklik, Dyrektor Obszaru Klienta Biznesowego Deutsche Bank PBC. – Różnice te mają istotny wpływ na oczekiwania firm wobec banków i ich wybór instytucji finansowej.
Większe firmy sektora utrzymują relacje z więcej niż jednym bankiem. Prawie co trzecia firma (27,4 proc.) korzysta z minimum 2 różnych banków. Częściej niż co piąty przedsiębiorca (21,3 proc.) deklaruje korzystanie z usług trzech banków. Wśród firm mikro aż trzy czwarte ogranicza się tylko do jednego banku. 65 proc. respondentów z małych firm ma konto osobiste w tym samym banku, który prowadzi główne konto firmy. Dla większych firm wiarygodność i prestiż banku są istotniejsze niż szeroki zakres usług, możliwość uzyskania finansowania czy sprawny proces kredytowy. Mikro i małe zdecydowanie chętniej korzystają z bankowości transkacyjnej.