Od września polskie banki, wdrażając dyrektywę PSD2, będą musiały udostępnić swoje API (interfejsy programowania aplikacji) podmiotom trzecim (TPP). Te ostatnie zyskają dostęp do niektórych danych gromadzonych przez te instytucje. W efekcie będą mogły powstać nowe produkty i usługi. To „nowe otwarcie" na tym rynku.
Nowe regulacje mogą zmienić nie tylko przyzwyczajenia konsumentów, ale również strukturę całego sektora finansowego, zdominowanego dziś przez banki. Czy to jednak rewolucja? Eksperci z Mastercard, podczas swoich wystąpień na ubiegłotygodniowym kongresie Impact'19, przekonywali, że dla banków ten czas jest nie tylko wyzwaniem, ale przede wszystkim dużą szansą na „ucieczkę do przodu".
Walka o uwagę klienta
41 proc. przedstawicieli banków twierdzi, że w pierwszym roku po implementacji PSD2 głównym konkurentem będą nadal inne banki. Z badań KPMG wynika jednak, że już w ciągu kolejnych trzech lat wyzwaniem stanie się rywalizacja z takimi firmami, jak Google, Apple, Facebook czy Amazon (tak uważa 53 proc. respondentów). Ale nie tylko. Powstanie wiele małych, innowacyjnych spółek oferujących różnego rodzaju usługi finansowe. Jednak fintechy wcale nie muszą stać w opozycji do banków. Duże instytucje mogą wziąć je pod skrzydła, by wspólnie rozwijać różnego rodzaju nowatorskie usługi i produkty.
Zmiany na rynku już się zaczęły. A Polska na tle Europy wyróżnia się pod tym względem w sposób szczególny. – Na 110 TPP zarejestrowanych w Europie aż 24 to te zarejestrowane w naszym kraju, w tym tacy gracze, jak Google, Revolut, ale również znacznie mniejsze firmy – mówi Tomasz Owczarek, dyrektor sprzedaży w polskim oddziale Mastercard Europe. Różnego rodzaju rozwiązania już są testowane w tzw. piaskownicach regulacyjnych (z ang. sandbox).
– Coraz więcej instytucji aktywnie współpracuje w zakresie TPP, by nie oddawać rynku. Walka toczy się o uwagę klienta. Celem wszystkich graczy jest stanie się jedną z tych aplikacji, z których klienci korzystają codziennie – zaznacza Krzysztof Sobala, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Mastercard Advisors.