Idea Bank jako pierwsza w Polsce instytucja finansowa chce na przełomie II i III kwartału zaoferować swoim klientom usługi w chmurze. – Idea Cloud wpisuje się w kierunek rozwoju sektora finansowego. W najbliższych trzech–pięciu latach innowacje w tym sektorze będą skoncentrowane na rozwiązaniach opartych na chmurze – mówi Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

Potrzeby biznesu

Kierowana przez Augustyniaka instytucja, która specjalizuje się w obsłudze mikroprzedsiębiorstw, pod koniec ub.r. przeprowadziła wśród swoich klientów badania na temat tzw. rozwiązań chmurowych. Pozwalają one na zdalny dostęp do oprogramowania i danych przez Internet. Jak wynika z badania, 53 proc. tego typu przedsiębiorców w Polsce już zetknęło się z pojęciem chmury. Z tej grupy aż 60 proc. przyznaje, że w różnej postaci wykorzystuje chmurę w swojej działalności.

– Firmy wskazują na korzyści wynikające z korzystania z takich narzędzi – uważa Dominik Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku odpowiedzialny za projekt Idea Cloud.

Z badania wynika m.in., że aż 66 proc. ankietowanych podmiotów, które znają pojęcie chmury, uważa, że korzystanie z zewnętrznych narzędzi IT obniża koszty funkcjonowania firmy. Przeciwnego zdania jest tylko 9 proc. ankietowanych.

Fajbusiewicz zwraca uwagę, że dla mikrofirm, w których komputer właściciela jest często centralnym ośrodkiem dowodzenia firmą, umiejscowiona w chmurze bezpieczna platforma do zarządzania ma szczególną użyteczność. – Idea Cloud, zintegrowana z rachunkiem bankowym, będzie zawierała m.in. księgę przychodów i rozchodów, narzędzia transakcyjne i do zarządzania płatnościami. Będzie pozwalała też na wysyłanie deklaracji podatkowych. Wirtualny sejf umożliwi z kolei przechowywanie wszystkich ważnych dokumentów w postaci cyfrowej – wylicza Fajbusiewicz.

Przedstawiciele Idea Banku nie zdradzają, ile kosztowała budowa Idea Cloud. – Jest to największa inwestycja informatyczna Idea Banku – oświadcza Fajbusiewicz.

Prace nad jej stworzeniem ruszyły rok temu, teraz trwają testy integracyjne. Na przełomie kwietnia i maja pierwsi klienci zostaną zaproszeni do testowania platformy. Będzie ona promowana głównie w Internecie.

Idea Bank liczy, że w ciągu roku od uruchomienia z Idea Cloud będzie korzystało 100–150 tys. klientów.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Ach te magazyny"

Silniki boomu pracują pełną parą - rynek będzie rósł z uwagi na dalszy rozwój logistyki i e-commerce

OGLĄDAJ RELACJĘ

Światowa czołówka

Idea Bank nie jest pierwszą instytucją finansową w Polsce, która mocno stawia na innowacje technologiczne. W połowie 2012 r. wystartował pierwszy mobilny bank nowej generacji – Alior Sync. Jako jeden z pierwszych pozwolił klientom na robienie przelewów przez Facebook. Cały pakiet innowacji w 2013 r. wprowadził też mBank, uruchamiając platformę elektroniczną.

Polskie banki wprowadzają też technologię biometryczną. Prekursorami były banki spółdzielcze. Podkarpacki Bank Spółdzielczy jest pierwszym bankiem w Europie, który udostępnił bankomat biometryczny. Bank BPH wprowadził identyfikację biometryczną w oddziałach. Za przełomowe można uznać stworzenie przez sześć banków standardu płatności mobilnych na bazie stworzonego przez PKO BP systemu płatności mobilnych IKO.

Banki wprowadzają też nowe usługi i funkcje wychodzące poza czysto finansowe narzędzia. ING BSK uruchomił „Aleo": platformę handlowo-aukcyjną dla przedsiębiorstw.

– Ciekawe są aplikacje, integrujące dane o nieruchomościach z obsługą kredytów hipotecznych. Takie rozwiązanie wdrożył australijski CommonwealthBank – mówi Norbert Dworzyński, partner w BCG. Jego zdaniem warto też zwrócić uwagę na skuteczne i efektywne kosztowo programy lojalnościowe, bazujące na wiedzy, którą banki gromadzą na temat klientów. – Amerykańska firma analityczna Cardlytics współpracuje z bankami, sprawdzając dane na temat transakcji. Jest w stanie zidentyfikować grupy klientów atrakcyjnych dla różnych dostawców i zaoferować im zachęcające oferty. Dla klientów to realna wartość dodana, dla sieci handlowych i punktów usługowych to szansa na zdobycie nowych klientów – uważa Dworzyński.

—współpraca Monika Sajewicz

Idea Cloud zamierza pokazać się na Zachodzie

Idea Bank chce zaprezentować swoją chmurę na Finnovate, międzynarodowej konferencji o innowacjach w sektorze finansowym. Konferencje takie odbywają się cztery razy w roku w Londynie, San Jose, Nowym Jorku i Singapurze. Najbliższa planowana na 11–12 lutego odbędzie się w Londynie. W czasie tego wydarzenia, które gromadzi przedstawicieli branż technologicznych i sektora finansowego oraz twórców nowoczesnych rozwiązań, zaprezentuje się 60 najbardziej innowacyjnych firm z całego świata. Każda firma ma tylko siedem minut na przedstawienie swojego projektu publiczności. Idea Cloud chce pokazać się na londyńskiej imprezie jako dostępna z dowolnego miejsca na ziemi pierwsza na świecie platforma do zarządzania firmą, mająca wbudowany system bankowy (transakcyjny) i księgowy. —dwol