fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Informacja o klasie energetycznej towarów w sklepie i w reklamie

Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska
Klasa efektywności energetycznej ma być wyraźnie pokazana w sklepie i w reklamie, tak by pomóc klientom w wyborze mniej energochłonnych wyrobów
W nowej ustawie o etykietowaniu produktów związanych z energią mają się znaleźć zapisy o odpowiedzialności za prawidłowe oznaczanie niektórych wyrobów etykietami energetycznymi. Projekt, który to przewiduje, przygotowało Ministerstwo Gospodarki.
O jakie wywieszki chodzi? Kolorowe, takie, jakie można już znaleźć w niektórych sklepach na lodówkach, pralkach czy zmywarkach, określające efektywność energetyczną wyrobów. Najbardziej energochłonne są na nich zaznaczane na czerwono, najmniej – na zielono.  Dokładnie je określają unijne rozporządzenia. Wszystko w trosce o zmniejszenie zużycia energii, a tym samym  efektu cieplarnianego.
Z projektu wynika, że obowiązki związane z właściwym oznaczaniem produktu będą mieli zarówno producenci,  jak i dystrybutorzy. Będą musieli też pamiętać o dołączeniu karty charakterystyki sprzętu.
Energochłonne produkty oznacza się kolorem czerwonym
Nie można będzie zapomnieć o podaniu klasy efektywności energetycznej przy reklamie produktu,  jeśli  informuje o jego cenie bądź zużyciu energii.
– Dzięki nowej ustawie państwo łatwiej będzie mogło zweryfikować etykiety –  mówi Radosław Maj z Ceced Polska, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. – Będzie to korzystne dla konsumentów, producentów i środowiska naturalnego – dodaje.
Poza pralkami, kuchenkami, lodówkami, klimatyzatorami, zmywarkami i lampami wkrótce etykietą trzeba będzie oznaczać odkurzacze i suszarki do ubrań. W przyszłości te regulacje mogą zostać rozszerzone na inne wyroby oszczędzające energię, nie tylko z grupy  AGD – np. na okna i drzwi.
Prawidłowość informowania o efektywności energetycznej sprawdzać ma inspekcja handlowa i Urząd Komunikacji Elektronicznej, a nad całością  będzie czuwać  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za brak etykiety czy informacji w reklamie grozić będzie grzywna.
Przepisy mają wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od ich opublikowania.
etap legislacyjny uzgodnienia międzyresortowe
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA