fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biura podróży

Lato 2011 przez pryzmat wakacje.pl

Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz
Jak wakacje to w Egipcie, we dwoje, najlepiej tygodniowe i z Itaką – taki obraz wyłania się ze statystyk największych portali sprzedających wycieczki biur podróży, wakacje.pl i easygo.pl
W podsumowaniu pod lupę wzięto cztery miesiące: czerwiec, lipiec, sierpień i wrzesień. Okazuje się, że aż 63 proc. wszystkich dokonanych w tym czasie zakupów internetowych obejmował rezerwację dla dwóch osób. Innymi słowy najczęściej podróżowaliśmy w parach. Chociaż wynik z tego roku jest w tej kategorii o 1 pkt. proc. niższy niż przed rokiem.
Na rodzinne wakacje 2 + 1 (rodzice z jednym dzieckiem) wybrało się 12 proc. klientów portali (identycznie jak przed rokiem). Podobnie stały, choć dużo niższy wynik osiągnęły składy 2 + 2 (rodzice i dwoje dzieci). Nie zmieniła się również liczba rezerwacji singli. Wyjazdy w pojedynkę zarówno w 2011 jak i 2010 r. wybrało 5 proc. internetowych klientów.

Nie oszczędzamy

Średnio o 8 proc. wzrosły wydatki turystów na zakup oferty wakacyjnej w Internecie. Nominalnie, w tym sezonie  wydali oni o 386 zł więcej niż przed rokiem. Średnia wartość rezerwacji za ostatnie cztery miesiące wynosiła w 5056 zł. Rok wcześniej było to 4670 zł.
Czy to oznacza, że oferty wakacyjne podrożały? Bieżący monitoring  potwierdza raczej utrzymanie cen sprzed roku. Skąd zatem 8 proc. wzrostu? Coraz częściej Polacy sięgają po droższe produkty. Ewidentnie umocnił się segment wyjazdów najdroższych. Aż 39 proc. wszystkich dokonywanych zakupów obejmował oferty z ceną przekraczającą 5 tys. zł. To o 5 pkt. proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2010. Wzrost, choć już nie tak wyraźny, widać także w ofertach kosztujących  4 - 5 tys. zł. Po takie wyjazdy sięgnęło 20 proc. klientów. Rok temu było to 19 proc. Zarazem spadły nieco rezerwacje wyjazdów za 3 - 4 tys. zł. Jeszcze przed rokiem wybierało je 23 proc. klientów. W minionym sezonie było ich 21 proc. Straciły także wakacje w pakiecie ekonomicznym z ofertami za 2 - 3 tys. zł. Wybrało je 12 proc. kupujących, wobec 16 proc. w poprzednim sezonie.

Tydzień wystarczy

Podobnie jak w ubiegłym roku, najczęściej Polacy wyjeżdżali na turnusy siedmiodniowe. (67 proc., o 1 proc. mniej). Wyjazdy dwutygodniowe wybrało 22 proc. rezerwujących (24 proc. w 2010 r.). Straciły 7 i 14-dniówki. W to miejsce zyskały inne, mniej standardowe pod względem długości pobytu wyjazdy. Widać rosnącą popularność  11-, 10-, 9-, 5- i 3-dniowych podróży. W ubiegłym roku wybierało je 8 proc. klientów. W tym -  już 11 proc.

Wielka piątka

Egipt szybko odrobił chwilowe straty wywołane spadkiem turystyki w miesiącach burzliwych zmian politycznych. Akcje promocyjne mające odbudować zaufanie do kraju i stworzenie ponowienie poczucia bezpieczeństwa, wysokiej jakości usług i komfortu wypoczywających klientów przyniosły efekt. Co prawda rok do roku Egipt stracił 3 pkt. proc. z całkowitej liczby wyjazdów Polaków, ale jego wynik i tak jest najlepszy w zestawieniu. W sezonie letnim 2011 kurorty Morza Czerwonego wybrało na miejsce wakacji aż 24 proc. wszystkich internetowych klientów wakacje.pl i easygo.pl. Rok wcześniej było to 27 proc. Na miejsce drugie tegorocznego sezonu wskoczyła Grecja, która awansowała o 4 pkt. proc. ( 22 proc.). Trzecie miejsce wśród ulubionych kierunków rodaków zajęła Turcja. Ale kraj uważany za szczególnie dobry na spędzenie rodzinnego urlopu stracił drugą pozycję w zestawieniu i aż 2 pkt. proc. w udziale sprzedaży. Miejsce czwarte przypadło Hiszpanii. Awansowała ona co prawda tylko o jedną pozycję w zestawieniu, ale wypracowała aż 5 pkt. proc. wzrostu sprzedaży. Jej wynik za tegoroczny sezon to 12 proc. udziału w sprzedaży internetowej. Rok wcześniej wynosił on zaledwie 7 proc. Największy spadek sprzedaży - przynajmniej w Internecie - zanotowała Tunezja. Po  rewolucji ustrojowej nie odbudował zaufania potencjalnych klientów.

Biura podróży

Kolejny rok z rzędu Itaka może uznać za bardzo udany. To właśnie po jej oferty sięgał co 5 rezerwujący wakacje w Internecie. W dodatku sumaryczny wynik sprzedaży - 20 proc. - z tegorocznego sezonu jest o 1 pkt. proc. lepszy od ubiegłorocznego. Na drugim miejscu w kategorii najczęściej wybieranych biur podróży znalazły się ex aequo biura Exim Tours i Sun&Fun. Obaj touroperatorzy mogą mieć powód do zadowolenia, bo obaj uzyskali 9 proc. udział w rynku e-travel. Exim Tours utrzymał drugą pozycję sprzed roku, ale stracił 1 pkt. proc. Z kolei Sun&Fun, awansował z pozycji 5 i jednocześnie zyskał 4 proc. nowych klientów. Wezry Holidays utrzymał trzecią pozycję sprzed roku, choć w sprzedaży lekko stracił - 1 pkt.proc. Na czwartym miejscu podsumowania  ulokowały się cztery biura podróży: Alfa Star, Rainbow Tours, Neckermann i Ecco Holiday. Każde z nich zyskało sympatię 6 proc. klientów. Zarówno Neckermann jak i Rainbow Tours utrzymały pozycję sprzed roku z identycznymi jak w tym sezonie udziałami w sprzedaży ofertowej. Stawkę zamykają marki z tej samej grupy - Triada i Sky Club. Obie zyskały po 4 proc. klientów.

Last Minute

To był z pewnością bardzo ciekawy i jednocześnie szalenie nietypowy sezon dla ofert turystycznych wyprzedawanych przez touroperatorów w promocji last minute. Zazwyczaj procentowy udział takich propozycji utrzymywał się na zbliżonym do wcześniejszych sezonów poziomie lub delikatnie rósł. W  tym roku było odwrotnie. W czerwcu spadek zainteresowania lastami wynosił  5 proc., w lipcu 14 proc., w sierpniu 15 proc., a we wrześniu 4 proc. Ostateczne podsumowanie przynosi informację o 10 proc. spadku w wyborze  tej promocji, rok do roku. W lecie 2011 oferty promocyjne wybierało 47 proc. klientów, a rok wcześniej było to 57 pkt. proc. Powodem nietypowej sytuacji był fakt, że klienci nie czekali na przeceny. Przeciwnie, nauczeni doświadczeniem ubiegłego roku, szukali dobrych ofert i kupowali je z dużo większym niż zazwyczaj wyprzedzeniem.

Katalog sobie, rzeczywistość sobie

Zdaniem powracających z wakacji klientów najuczciwiej  swoje oferty opisywały w katalogu biura: Lekier, Logos Travel, Konsorcjum Biur Podróży. Ich oceniona została przez klientów na maksymalne 5 pkt. Srebrny medal  w tej kategorii trafia do Easy Travel (4,91pkt.), a brązowy do Ecco Travel (4,63 pkt.). Dalsze miejsca zajęły Bee Free Holidays (4,50 pkt.) i 7island (4,38 pkt.).
Źródło: turystyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA