Rpkom

Na Mazowszu powstanie 91 tys. linii FTTx

- Wedle naszych aktualnych planów operator techniczny infrastruktury mazowieckiej sieci szerokopasmowej będzie mógł sprzedawać również detaliczne usługi w sieci dostępowej, jaka w ramach tego programu także będzie wybudowana. Muszę jednak zaznaczyć, że projekt znajduje się obecnie w procesie notyfikacji i nie wiemy jeszcze, jaki rozwiązania zaakceptuje Komisja Europejska – mówi Krzysztof Filiński, prezes Agencji Rozwoju Mazowsza (AMR), która koordynuje realizację projektu Internet dla Mazowsza. Można szacować, że w zasięgu sieci dostępowej, jaka zostanie wybudowana znajdzie się ok. 91 tys. gospodarstw domowych (263 tys. mieszkańców).
Przedstawiciele agencji oraz władze województwa oficjalnie poinformowały dzisiaj o podpisaniu umowy na dofinansowanie budowy regionalnej sieci (493 mln zł). Jak zapewniał marszałek Mazowsza Adam Struzik wkład własny województwa w projekt (74 mln zł) zabudżetowany został przez samorząd na kolejne lata perspektywy finansowej do 2014 r. Nieustalona ostatecznie jest jeszcze kwestia, czy ogłoszone zostaną dwa przetargi, jeden na projektanta i wykonawcę sieci, a drugi na operatora tej infrastruktury, czy też będzie jeden przetarg i jeden podmiot. – Przedstawiliśmy Komisji wariantowo obie możliwości i czekamy na reakcję – mówi Krzysztof Filiński. Według niego notyfikacji projektu można się spodziewać do końca grudnia.
- Drogę przetarła notyfikacja projektów Polski Wschodniej. Dzięki niej byliśmy przygotowania wcześniej na różne pytania, jakie mogły się pojawić ze strony Komisji – mówi szef AMR. W tym roku powinny zostać rozstrzygnięte przetargi na partnerów inwestycji. W przyszłym roku przeprowadzone zostaną prace projektowe i rozpoczęte inwestycje. – W zależności od przyjętego modelu spodziewam się, że mniejszych gminach nowa infrastruktura do eksploatacji może się pojawić w przyszłym roku. Na skalę województwa dostępna będzie w 2013 r. – mówi Krzysztof Filiński. Zwrócił on uwagę, że pilotażowy projekt w Żabiej Woli i Osiecku pokazał, iż samo doprowadzenie usługi dostępowej do miejscowości nie gwarantuje skutecznej sprzedaży. Niezbędne są działania promocyjne, które przekonają mieszkańców o przydatności cyfrowej usługi.
Źródło: rpkom.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL