Styl życia

Prawidłowa dieta

www.sxc.hu
Co zrobić, aby utrzymać prawidłową wagę ciała? Czym są tzw. puste kalorie?
Chcąc utrzymać prawidłową wagę ciała trzeba przede wszystkim pamiętać o tym, aby nie dostarczać organizmowi więcej kalorii niż jest w stanie strawić.  Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne normy żywieniowe dla mężczyzny to  2 500 kcal, a dla kobiety 2 000 kcal. Oczywiście są to granice umowne, ponieważ potrzeby kaloryczne zależą np. od wieku czy poziomu aktywności fizycznej. I tak kobieta w ciąży powinna spożywać  około 2 800 kcal, kobiety karmiące nawet do 3 400 kcal, mężczyźni, którzy wykonują bardzo ciężką, fizyczną pracę mogą przyjmować do 4 500 kcal, a sportowcy nawet do 5 000 kcal.

Częściej, ale mniej

Niezwykle ważne jest, aby jeść minimum pięć posiłków dziennie. Warto zaplanować z wyprzedzeniem jadłospis. Łatwiej zrzucić zbędne kilogramy przyjmując zasadę spożywania: śniadania, drugiego śniadania, obiadu, podwieczorka i kolacji. Przestrzeganie prawidłowych pór posiłków może pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów, a także spowolnić proces przybierania na wadze. Trudniej zachować tę zasadę osobom, które pracują w nocy, zostają one bowiem wytrącone z naturalnego rytmu organizmu.

Puste kalorie

Produkty o niskiej wartości odżywczej dostarczają tzw. „pustych kalorii", są to np. słone przekąski (chipsy, paluszki, krakersy),  słodycze (cukierki, ciastka, batoniki) , fast foody (burgery, hot-dogi, zapiekanki, pizze) czy junk food (śmieciowe jedzenie np. frytki, popcorn, chipsy).
Pustych kalorii dostarczają także napoje gazowane, dosładzane soki owocowe, smakowe wody oraz alkohol. Kolorowe drinki choć wyglądają efektownie i mają niebanalne smaki są istną bombą kaloryczną. 200 ml „Long Island Ice Tea" to aż 500 kcal! Dla porównania, kieliszek czerwonego, wytrawnego wina to jedynie 65 kcal. Pamiętaj! Im bardziej przetworzony produkt, tym mniej w nim wartości odżywczych.

Zamień cukier na słodzik

Jedna łyżeczka cukru dostarcza aż 40 kcal. Spożywanie nadmiernej ilości cukru może prowadzić do cukrzycy. Wybierając cukier dobrze jest wiedzieć, że zdrowszą odmianą jest cukier trzcinowy – zawiera mniej kalorii niż biały, jest także bardziej aromatyczny. Dobrą alternatywą cukru jest słodzik. Jedna tabletka słodziku ma niecałe pół kalorii, a słodzi filiżankę herbaty. Warto dodać, że osoby chore na cukrzycę mogą używać słodziku, ponieważ nie zawiera on węglowodanów. Odradzany jest natomiast kobietom w ciąży – może stwarzać zagrożenie dla zdrowia dziecka.

Ruch to zdrowie

Regularna aktywność fizyczna w naturalny sposób wspomaga odchudzanie, pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji i zdrowia m. in. obniża ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Ponad to, w trakcie uprawiania sportu organizm wytwarza endorfiny tzw. hormony szczęścia,  które odpowiadają za dobre samopoczucie. Mimo korzystnego wpływu na organizm, ruch należy dawkować i dostosować do indywidualnych możliwości, aby się nie przetrenować. Wysiłek fizyczny (1 godzina) kcal Powyższe dane są jedynie szacunkowe. Ilość spalanych kalorii jest indywidualna dla każdego organizmu. Dokładniejsze dane można uzyskać dzięki kalkulatorowi spalania kalorii (bierze on pod uwagę wagę ciała, wiek oraz czas wykonywanej aktywności fizycznej).
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL