Motoryzacja

Nadwymiarowy mini

Toyota Yaris trzeciej generacji wyróżnia się dużym wlotem powietrza
Fotorzepa, Robert Przybylski rp Robert Przybylski
Planiści Toyoty uważają, że duże samochody odchodzą powoli do przeszłości i zmaleje popyt nawet na powszechnie spotykane kompakty. Zastąpione zostaną przez małe auta, na przykład przez wyrośniętego Yarisa
Modele jak Fiat Punto, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, VW Polo zajmują czwartą część europejskiego rynku, czyli ok. 4 mln sztuk. Branża spodziewa się wzrostu popularności aut tego segmentu, oznaczonego B, kosztem kompaktów.
Powodem są wchodzące w 2020 roku normy ograniczające emisję CO2 do 90 gram na km. Właściciele aut o większej emisji będą płacić wysokie podatki. Jednak klienci wybiorą tylko te auta, które zapewnią porównywalny komfort z większymi modelami. Stąd konstruując nowego Yarisa japońscy inżynierowie byli konsekwentni: o 5 cm wydłużyli rozstaw osi w stosunku do poprzednika, długość całkowita nowego auta wzrosła o 10 cm. Jednak nie mieli zamiaru likwidować przewagi aut kompaktowych nad modelami segmentu B: w porównaniu do Aurisa nowy Yaris jest o 26 cm krótszy, ma też o 9 cm mniejszy rozstaw osi. Mimo tych różnic, komfort jazdy Yarisa trzeciej generacji jest zdecydowanie wyższy niż u poprzedników. Auto mniej buja się na poprzecznych nierównościach, jest ciche i prowadzi się stabilnie. Układ kierowniczy nie reaguje nerwowo na ruchy kierownicą. Wydłużenie Yarisa wyraźnie zwiększyło ilość miejsca z tyłu. Pasażerowie tylnej kanapy mają więcej miejsca na nogi, wzrosła też pojemność bagażnika o ponad 10 litrów, do 286 l. Po złożeniu tylnej kanapy można ją powiększyć do 768 l. Zabrakło jednak miejsca na nogi kierowcy - wnęka jest płytka, więc wyżsi będą siedzieli daleko od kierownicy, która ma zbyt mały zakres regulacji.
Projektanci zrezygnowali z umieszczonego na środku deski rozdzielczej cyfrowego wyświetlacza. Przed kierowcą są wszystkie wskaźniki i to rozwiązanie jest znacznie bardziej czytelne od poprzedniego. Funkcjonalny jest także centralny panel ze sterowaniem wentylacją, klimatyzacją i radiem. Użytkownicy nie powinni uskarżać się na brak schowków: zamykany w desce rozdzielczej oraz otwarte w konsoli centralnej i w drzwiach pozwolą przechować nie tylko atlasy, rękawiczki, kamizelki i inne drobiazgi, ale i kubki oraz butelki różnych rozmiarów. Droższe wersje Yarisa otrzymają m.in. ekran nazwany Touch & Go. Zawiera nie tylko komputer pokładowy, nawigację i kamerę cofania, ale i połączenie z internetem. Urządzenie automatycznie łączy się z telefonem kierowcy, umożliwiając np. otrzymywanie SMS-ów i odczytywanie ich na dużym wyświetlaczu auta. Yaris oferowany jest z silnikami benzynowymi o pojemności 1,0 l (69 KM) oraz 1,3 l (99 KM) a także 90-konnym dieslem o pojemności 1,4 l. Najsłabsza, 3-cylindrowa benzyna jest oszczędnym silnikiem w sam raz dla miejskiego autka. Na dłuższych trasach takim samochodem trudno będzie wyprzedzić ciężarówkę, a w pagórkowatym terenie silnik „zdycha" na każdym wzniesieniu. Lepszym wyborem jest mocniejszy silnik, ale wymaga on dopłaty 4 tys. zł. Najsłabsza benzyna współpracuje z 5-stopniową skrzynią, pozostałe z 6-biegowymi przekładniami. Za dodatkowe 5 tys. zł można kupić automat nazwany MultidriveS. W przyszłym roku Toyota wprowadzi do sprzedaży hybrydową wersję, której akumulatory zostaną skryte pod tylną kanapą, dzięki czemu bagażnik będzie miał nie zmienioną pojemność. Yaris ma aspiracje konkurowania z kompaktami i jego ceny zbliżone są do aut tej klasy. Najtańsza wersja terra z 3-drzwiowym nadwoziem i 69-konnym silnikiem została wyceniona na 39 - 900 zł. Karoseria 5-drzwiowa wymaga dopłaty 1800 zł. Ceny stukonnego Yarisa zaczynają się od 43 - 100 zł, zaś diesla od 55 - 400 zł. Najdroższy diesel w wersji prestige kosztuje 67 - 400 zł. Dane techniczne Toyota Yaris Silnik: 3-cylindrowy, 12-zaworowy, o pojemności 998 cm3 Moc maksymalna: 69 KM (51 kW) przy 6000 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 93 Nm przy 3600 obr./min Prędkość maksymalna: 155 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 15,3 s Zużycie paliwa: ok. 5 l/100 km Cena: od 39 900 zł Gwarancja: 3 lata lub 100 tys. km Konkurencja: Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 207 Werdykt Plusy: - pojemne wnętrze - duży komfort jazdy Minusy - płytka wnęka na nogi kierowcy - mały zakres regulacji kierownicy
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL