fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ekonomia

Bój o świadomość

Rzeczpospolita
Meglena Sztilianowa Kunewa. Siła spokoju i opanowania. Tak najczęściej jest opisywana unijna komisarz do spraw konsumenckich. Urzędem kieruje od stycznia tego roku
– Sprawia wrażenie osoby ciepłej, choć nie jest zbyt wylewna – mówi Małgorzata Handlik, europosłanka. – Jest zdystansowana, nie złości się, nie jest humorzasta, uważnie słucha i w każdej sprawie stara się znaleźć pozytywny aspekt. W sporach dąży do wypracowania kompromisu.
Meglena Sztilianowa Kunewa urodziła się w czerwcu 1957 roku w Sofii w Bułgarii. Jest żoną finansisty Andreya Pramova. Absolwentka prawa uniwersytetu w Sofii (ukończyła go w 1984), trzy lata później została doktorem prawa. Płynnie mówi po angielsku, francusku i rosyjsku. Po ukończeniu studiów prowadziła program prawniczy w Bułgarskim Narodowym Radiu. Jednocześnie wykładała na macierzystej uczelni. Od 1990 roku przez 11 lat pracowała jako radca prawny bułgarskiej Rady Ministrów, jednocześnie dokształcając się w dziedzinie stosunków międzynarodowych oraz w prawie ochrony środowiska na Uniwersytecie Georgetown i na innych zagranicznych uczelniach.
Karierę polityczną rozpoczęła w czerwcu 2001 roku – została wówczas posłem bułgarskiego parlamentu. Dwa miesiące później złożyła mandat – objęła bowiem tekę ministra spraw zagranicznych i została głównym negocjatorem Bułgarii z Unią Europejską. Po kilku miesiącach, w maju 2002 roku, została w rządzie Tsara Simeona Sakskoburggotskiego ministrem odpowiedzialnym za sprawy europejskie. Była jedynym ministrem, który zachował tekę po zmianie rządu po przegranych przez jej partię wyborach parlamentarnych w 2005 roku. W październiku zeszłego roku została nominowana jako pierwszy przedstawiciel Bułgarii do Komisji Europejskiej. Przedstawiając Kunewę jako nowego komisarza ds. konsumenckich, Markos Kyprianou, unijny komisarz odpowiedzialny za obszar zdrowia publicznego, powiedział: – Ochrona konsumentów jest głównym punktem zainteresowania europejskiej agendy na rzecz obywateli. Choć wiele już udało nam się dokonać, przed nami jeszcze dużo pracy, którą z pewnością podejmie pani Kuneva. Sama pani komisarz, przedstawiając w marcu tego roku strategię polityki konsumenckiej Unii do 2013 roku, podkreślała, że „konsumenci powinni być świadomi swych praw, dokonując zakupów zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i drogą internetową”. Ostatnio przeprowadzona kontrola przewoźników lotniczych dowodzi, że o tę świadomość postanowiła zawalczyć. Na jej liście priorytetów znalazło się m.in. wzmocnienie pozycji indywidualnego konsumenta, podniesienie stopy życiowej i ochrona przed oszustwami oraz nadużyciami.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA