Warszawa

Nowe silniki, lepsze podwozie

Konkurencja wśród aut kompaktowych jest coraz większa. Czym chce się wyróżnić w tej klasie następca „307”? Oszczędnymi i dynamicznymi silnikami
Dla Peugeota kompaktowy „308” jest jednym z kluczowych modeli – poprzednik sprzedawał się bardzo dobrze, w ilości pół miliona sztuk rocznie. Eksperci francuskiej firmy spod znaku lwa szacują, że pomimo ulepszeń średnia sprzedaż „308” przekroczy 350 tys. sztuk rocznie i nie dojdzie do magicznego pół miliona. Powodem jest rosnąca konkurencja. W 2001 roku były tylko 32 porównywalne modele, w tym jest ich ponad 50.Peugeot 308 powstał na zmodernizowanym podwoziu „307”. Pozostawiono niezmieniony rozstaw osi (261 cm), o 3 centymetry powiększono rozstaw kół, nadwozie poszerzono o ponad 5 centymetrów i wydłużono o 7 cm.
Auto jest wygodne – nawet najtańsza wersja ma fotel kierowcy o regulowanej wysokości, na którym wygodnie siądzie zarówno niska, jak i bardzo wysoka osoba. Także kierownica przesuwa się i ma regulowany kąt w dużym zakresie. Pasażerowie siedzący z tyłu mają sporo miejsca, z wyjątkiem wersji z panoramicznym szklanym dachem. Jest on grubszy z powodu chowanej rolety – to przez nią wyżsi pasażerowie będą mieli mało przestrzeni nad głowami.
„308” jest o 1,2 centymetra niższa od poprzedniej wersji – dzięki temu obniżono położenie środka ciężkości samochodu o pół centymetra. Auto pewnie przejeżdża zakręty – nie przechyla się i nie próbuje zarzucić przodem. Prowadzi się lepiej od poprzednika, jednak mniejsze przechyły samochód zawdzięcza przede wszystkim sztywniejszym sprężynom i stabilizatorom. Peugeot „308” otrzymał także bardziej czuły od poprzednika układ kierowniczy. Mocną stroną „308” są silniki. Idealny dla tego samochodu jest 90-konny diesel o pojemności 1,6 l. Jest mocny, łatwo rozpędza samochód w ruchu miejskim, a przy tym nie hałasuje i bardzo mało pali – ok. 6 l oleju na 100 kilometrów. Kierowca ma jeszcze więcej przyjemności z jazdy wersją z silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Jednostka ta jest wspólną konstrukcją BMW i Peugeota/Citroena. Ma tylko 1,6 l pojemności, ale dzięki turbosprężarce maksymalny moment obrotowy (wynoszący spore 240 Nm) jest osiągany już przy 1400 obrotach – przy niższych niż w dieslach! Wystarczy delikatnie puścić sprzęgło, wcisnąć gaz i auto posłusznie będzie przyspieszać. Na dodatek silnik bez sprzeciwów pracuje powyżej 6 tys. obr. Oczywiście przy wysokich obrotach zużycie benzyny sięga 12 l/100 km, ale przy normalnej jeździe można się spodziewać spalania ok. 8 – 9 l/100 km.Peugeot 308 właśnie wchodzi do sprzedaży. Najtańsza trzydrzwiowa wersja z 95-konnym silnikiem benzynowym została wyceniona na 52 tys. zł, za 90-konnego diesla trzeba zapłacić 60 tys. zł. Za wersje pięciodrzwiowe zapłacimy 1500 zł więcej. Najdroższy jest 136-konny diesel, wyceniony na 86 400 zł. Podstawowa wersja presence ma m.in. 4 poduszki i ABS. Trendy dodatkowo wyposażono w światła przeciwmgłowe i klimatyzację ręczną. Radioodtwarzacz z czytnikiem płyt CD i aluminiowe 16-calowe obręcze należą do wyposażenia wersji premium. Najdroższa premium+ ma automatyczną, dwustrefową klimatyzację i 17-calowe obręcze kół. System stabilizacji toru jazdy ESP montowany jest standardowo tylko w modelu 150-konnym.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL