fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Tańsze e-myto dla samochodów ekologicznych

Fotorzepa, Szymon Łaszewski
Rząd zdecydował się obniżyć stawkę za korzystanie z tras dla najbardziej ekologicznych samochodów o kategorii Euro 5 — dowiedziała się „Rz”.
Rząd po konsultacjach społecznych zmienił projekt rozporządzenia dotyczące stawek e-myta. Na razie jest owiany tajemnicą.
— W wyniku konsultacji społecznych projekt został zmieniony, jego aktualna wersja zostanie na początku przyszłego tygodnia skierowana na komitet stały rady ministrów — mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Zdradza, że została dodana jedna kategoria samochodów — Euro 5 o co zabiegało środowisko firm transportowych. To samochody, które spełniają najwyższe wymogi dotyczące ochrony środowiska. Będą za korzystanie z tras płacić najmniej — ok. 26 groszy za km. Samochody, które emitują najwięcej CO2 będą płacić za korzystanie z polskich dróg około dwukrotnie więcej.
Jak ustaliła „Rz” została też utworzona jedna kategoria dla wszystkich autobusów a opłata dla tych pojazdów została obniżona. — Opłata za korzystanie z niektórych tras wzrośnie nawet kilkakrotnie — mówi Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. — najbardziej zdrożeje transport krajowy, w którym wykorzystywane są najstarsze pojazdy, które mają najniższą klasę ekologiczną. To będzie miało konsekwencje dla całej gospodarki — podsumowuje Tarczyński.
Jak wskazuje rentowność przewoźników drogowych jest na tyle niska, że nie będą oni w stanie sami udźwignąć podwyżek za korzystanie tras. Ich znaczną część będą musieli przerzucić na zleceniodawców.
Na początku tygodnia poznamy też proponowaną przez ministerstwo infrastruktury stawkę dla samochodów osobowych. — Zostanie ona określona w oddzielnym rozporządzeniu, jego projekt na początku tygodnia trafi do uzgodnień społecznych i międzyresortowych — wyjaśnia Karpiński.
Elektroniczny system poboru opłat ma zacząć obowiązywać w Polsce o 1 lipca 2011 roku. Obejmować będzie wszystkie autostrady i wybrane drogi ekspresowe i krajowe. Obowiązkowy będzie dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony. Kierowcy samochodów osobowych będą mogli rozliczać się elektronicznie za korzystanie z autostrad dobrowolnie.
Alternatywą będzie, tak jak obecnie uiszczanie opłat za przejazd na bramkach. Samochody osobowe będą mogły wykorzystywać system elektroniczny również od lipca 2011 roku na tych odcinkach tras, które będą do tego przystosowane.
— Właściciel samochodu osobowego na podstawie umowy zawartej z operatorem systemu będzie mógł wyposażyć swój pojazd w urządzenie pokładowe, które umożliwi elektroniczne rozliczanie opłat za przejazd odcinkami autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad — wyjaśnia Karpiński. Kiedy do systemu zostaną włączone autostrady koncesyjne — nie wiadomo.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA