Firma

Skończy się monopol na produkcję błotników i reflektorów

Właściciele mniej zapłacą za części zamienne do naprawy swojego samochodu. Będą je mogły produkować nie tylko koncerny samochodowe
Sejm skończył wczoraj pracę nad nowelizacją ustawy o własności przemysłowej. Posłowie zaakceptowali wszystkie poprawki senackie. Miały one charakter uściślający.
Nowelizacja zawiera m.in. tzw. klauzulę napraw. Według niej części zamienne chronione do tej pory prawem o rejestracji wzorów przemysłowych będą mogły być produkowane przez każdego. Dotyczy to wszelkiego typu urządzeń, w których stosuje się części zamienne, a więc sprzętu elektronicznego, AGD itd.
Według analityków przede wszystkim będzie miało to jednak znaczenie dla rynku motoryzacyjnego. - Nowe przepisy dają konsumentom możliwość wykorzystywania w naprawach pojazdów części nie tylko z logo koncernów samochodowych, ale także bezpośrednio od ich producentów - twierdzi Anna Mazurek ze Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych SDCM. Klauzulę napraw dopuszczają przepisy unijne. Obowiązuje ona już w wielu krajach europejskich -Wielkiej Brytanii, Włoszech, Luksemburgu, Irlandii, Holandii, Belgii, Hiszpanii, na Węgrzech czy Łotwie. Sprzeciwiają się jej głównie Francja i Niemcy. To niejedyne zmiany, jakie zawiera nowelizacja. W tej chwili zakazane jest np. wprowadzanie do obrotu podrabianych towarów. W uchwale z 24 maja 2005 r. Sąd Najwyższy uznał, że w tym zakazie chodzi o wprowadzenie takiego towaru na rynek pierwszy raz. W praktyce oznacza to, że przestępstwo może popełnić jedynie producent i importer towarów podrabianych, a nie dalszy ich dystrybutor. Dzięki przyjętym przez Sejm poprawkom teraz zakazane będzie nie tylko wprowadzenie do obrotu, ale również handel podrobionymi towarami. Nowelizacja pozwala także Urzędowi Patentowemu unieważniać europejskie patenty.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL