fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

W sklepach już święta

Oxford Street w Londynie
Reporter
Piotr Mazurkiewicz
Do Bożego Narodzenia dwa miesiące, a już pojawiają się specjalne oferty
Sklepy już przygotowują się do tego kluczowego dla ich rocznych obrotów sezonu. Polacy na prezenty, jak i artykuły spożywcze kupowane na świąteczny stół wydają ponad 20 mld zł, więc trudno się dziwić, że firmy ruszają z sezonem coraz wcześniej. Co więcej, po stosunkowo słabym roku – choć sprzedaż nie spadała, to jednak dynamika wzrostu była znacznie wolniejsza niż w latach poprzednich – firmy liczą na poprawę wyników.
Jako pierwsza walkę o klientów zaczęła sieć dyskontów Lidl, a w jej sklepach już od kilku dni można kupić typowo świąteczne artykuły. – Zachowania polskich konsumentów nie odbiegają znacznie od obserwowanych w Europie Zachodniej, gdzie nie dziwi widok świątecznych produktów w sklepach już w październiku – mówi Maciej Magdziarz z Lidla. Jak wyjaśnia, dzięki temu konsumenci mają możliwość rozłożenia świątecznych zakupów nawet na 2,5 miesiąca. – Wczesne wprowadzanie oferty świątecznej spotyka się każdego roku z pozytywnym odbiorem wielu naszych klientów – dodaje.
W ostatnich latach sezon świąteczny w sklepach zaczynał się zwyczajowo 2 listopada – bombki i choinki zastępowały znicze. Jednak podobnie jak w innych krajach firmy chcą maksymalnie wydłużyć sezon. – Im klient ma więcej czasu na zakupy, tym kupi więcej, czasami nawet zupełnie niepotrzebnych artykułów – mówi wprost przedstawiciel jednej z firm handlowych.
Sieć hipermarketów Real, choć jeszcze nie odwołuje się do motywów świątecznych, to jednak właśnie rozsyła gazetkę promocyjną w zasadzie niemal w całości poświęconą specjalnej ofercie zabawek – jednej z głównych kategorii prezentowych.
Na poprawienie wyników słabego dla tej branży roku liczą też producenci elektroniki. – Koniec roku będzie zdecydowanie należał do technologii trójwymiarowej. Właśnie wprowadziliśmy na rynek kolejne, bardziej dostępne cenowo modele telewizorów 3D – mówi Zbigniew Zduleczny, dyrektor sprzedaży w Panasonic Polska.
W USA czy Wielkiej Brytanii sztuczne choinki i ozdoby w niektórych sieciach pojawiają się nawet we wrześniu czy pod koniec sierpnia. W tym roku oczekiwania wobec sezonu są jeszcze większe – branżowa organizacja National Retail Federation prognozuje, że w tym roku Amerykanie na święta wydadzą ponad 447 mld dol., 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Będzie to prawdopodobnie pierwszy rok z dodatnią dynamiką po dwóch latach spadku.
Oczekiwania są spore, ale niektóre sieci starają się za szybko nie wystartować z promocjami. – Standardowa oferta świąteczna pojawi się w naszych sklepach pod koniec listopada. Jednak już w ten weekend w związku ze szkoleniem dla kierowników sklepów będzie ją widać w jednym z warszawskich hipermarketów – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.
Internetowe porównywarki cenowe z miesiąca na miesiąc obserwują rosnący ruch, ale podobnie jak w latach wcześniejszych szczyt sezonu zamówień w e-sklepach przypadnie raczej na drugą połowę listopada.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora
[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA