fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Miękka presja lepsza od procesu sądowego

www.sxc.hu
Mediacja w sporze turysty z biurem podróży gwarantuje rekompensatę
– Ostatnio pojawiła się nowa forma werbowania turystów – przestrzega Longina Kaczmarek, rzecznik konsumentów w Szczecinie. – Cztery osoby uznały, że zostały naciągnięte na uczestnictwo w wycieczce na Riwierę Turecką. Ten przypadek powinien być dobrą lekcją dla osób, które bezkrytycznie podchodzą do ofert na rynku turystycznym – dodaje rzecznik.
Na czym polegał nierzetelny sposób zdobywania klientów?
[srodtytul]Sprzedaż wiązana[/srodtytul]
Najpierw pośrednik niemieckiego przedsiębiorcy oferował szczecinianom bezpłatny wyjazd do Berlina na pokaz różnych wyrobów medycznych. W nagrodę za przybycie na promocyjną imprezę jej organizator proponował gościom losowanie, w którym mogli wygrać atrakcyjną wycieczkę do Turcji. Wystarczyło wpłacić 100 zł i umowa była gotowa do podpisu. Kilka dni później okazywało się, że trzeba wpłacić 498 euro za ośmiodniowy pobyt w tureckim hotelu. Na miejscu rozczarowani turyści musieli wpłacić dodatkowo 365 euro i zamiast pobytu w hotelu zaoferowano im tzw. objazdówkę, czyli podróż autokarem po Riwierze.
– Sprawę czwórki pokrzywdzonych turystów skieruję do Europejskiego Centrum Konsumenckiego – informuje Longina Kaczmarek.
[srodtytul]Co może centrum[/srodtytul]
– Przede wszystkim działamy polubownie, przyjmując w sporze pozycję mediatora. Wywieramy na nierzetelnych przedsiębiorców turystycznych i ich pośredników miękką presję – tłumaczy Alicja Tatarczuk-Nowik z ECK, [b]które w swojej instytucjonalnej sieci w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii zapewnia konsumentom wsparcie i informacje w konfliktowych sprawach o charakterze transgranicznym[/b] (przedsiębiorca sprzedający usługę lub towar zarejestrowany jest nie w Polsce).
Przypomina, że siła perswazji ECK jest duża, gdyż stoi za nim autorytet Komisji Europejskiej. Bywa też, że przedsiębiorca stara się dbać o swoją renomę na rynku i wówczas jest skłonny do zawarcia korzystnej dla konsumenta ugody.
[srodtytul]Bez bariery językowej[/srodtytul]
– Gdy trafi do nas sprawa np. niemieckiej firmy, która nadużyła zaufania polskiego konsumenta, informujemy o tym ECK w Berlinie. Ono dalej zajmuje się sprawą. Znika wówczas np. bariera językowa w postępowaniu dotyczącym naprawienia szkody. Jako sieć ECK rozmawiamy z przedstawicielami firmy turystycznej i najczęściej proponujemy wypłacenie odszkodowania pokrzywdzonemu turyście – informuje Alicja Tatarczuk-Nowik.
Zwykle jest ono wyższe niż to, którego w imieniu turysty domaga się ECK.
– Niepokój budzą też propozycje wycieczek zagranicznych, które gwarantują hotel, ale bez posiłków. Turysta musi je – w myśl umowy – wykupić w hotelu, w którym jest zakwaterowany. Jeśli tego nie zrobi, to grożą mu kary umowne. To mogą być najdroższe posiłki w życiu turysty – podkreśla Małgorzata Furmańska, prawnik ECK.
Zdarza się też, że przedsiębiorca oferuje zakwaterowanie, ale trzeba dotrzeć do miejsca wypoczynku. Cena dojazdu może więc radykalnie zmienić pozornie korzystne warunki umowy. Groźne może się też okazać nagabywanie turystów przebywających np. na śródziemnomorskich plażach o testowanie leków lub kosmetyków. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdyż nikt tego nie monitoruje, nie sprawdza produktów, nie wie też, jak wyglądają miejscowe regulacje prawne dotyczące takich testów.
– Najważniejsze jest dokładne przeczytanie umowy. Nie można tego lekceważyć – przestrzega Małgorzata Furmańska.
[ramka]
[srodtytul]Informator i doradca[/srodtytul]
Europejskie Centrum Konsumenckie działa w Polsce od 2005 r. na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. ECK prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów dotyczącą ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Centrum jest łącznikiem między indywidualnymi konsumentami mieszkającymi w krajach UE a różnymi organizacjami i instytucjami rozwiązującymi problemy konsumentów, m.in. centrum sieci ECC-Net w Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii, UOKiK, urzędami marszałkowskimi, rzecznikami konsumentów, arbitrami bankowymi, Biurem Rzecznika Ubezpieczonych, Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Urzędem Komunikacji Elektronicznej, organizacjami konsumenckimi.[/ramka]
[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA