Biznes

Boeing chętnie kołuje nad Rosją

Bloomberg
Amerykański gigant lotniczy, za zgodą rządu USA, będzie zwiększał swoje inwestycje w Rosji. Dziś ogłosił plany inwestycyjne na 27 mld dol.
- Nasz plan współpracy biznesowej w Rosji, bazuje nie na sprzedaży gotowych samolotów, ale na zakupie rodzimych materiałów, własności intelektualnej, oprogramowania. W sumie chcemy na to przeznaczyć 27 mld dol.. Dodam, że w rosyjskie lotnictwo cywilne i branżę kosmiczną nasz koncern już zainwestował 5 mln dol. i są to tylko kontrakty już wykonane - objaśnił Sergiej Krawczenko prezes Boeing-Russia, podczas wizyty w moskiewskiej siedzibie koncernu amerykańskiej sekretarz stanu Hillary Clinton. Jego słowa cytuje kanał Viesti.
Moskiewska kwatera Boeinga to także centrum naukowo-projektowe, gdzie rosyjscy specjaliści opracowują detale, które następnie internetem przekazują do USA. - Ropa i gaz to oczywiście motory rosyjskiej gospodarki. Ale nadzwyczajnym bogactwem jest tu niezwykle wysoki wskaźnik świetnie wykształconego społeczeństwa. Szczególnie w branżach poszukiwanych przez współczesny przemysł i naukę. I to podstawa do tworzenia podobnych centrów - oceniła Clinton.
W lipcu w Wierchniej Saudzie na Uralu rozpoczęła produkcję fabryka Ural Boeing Manufacturing będąca wspólnym przedsięwzięciem amerykańskiego koncernu i rosyjskiego VSMPO-Avisma - światowego lidera produkcji elementów z tytanu. Zakład produkuje tytanowe części do samolotu Boeing 787 Dreamliner. Ich obróbka końcowa i montaż odbywać się ma w fabryce w Portland (USA). Inwestycja na Uralu kosztowała (I etap) ok. 60 mln dol. i ma rocznie mieć obroty 700-900 mln dol. Wyprodukowane w fabryce części mają napisy „Made in Ural”. Dotąd rosyjski gigant tytanowy, który w 66 proc. należy do państwa; 70 proc. produkcji eksportował. Wśród największych klientów jest General Electric, Rolls-Royce, Airbus, Snecma, Pratt&Whitney. W Rosji VSMPO-Avisma produkuje na potrzeby przemysłu kosmicznego. - Oceniamy wartość tytanowego biznesu w Rosji w najbliższych latach na co najmniej 18 mld dol. tylko w lotnictwie cywilnym - deklarował dwa lata temu przy podpisywaniu umowy o budowie zakładu Siergiej Krawczenko. Do 2012 r zakłady zwiększą produkcję części z tytanu z 27,6 tys. ton do 47 tys. ton. Dzięki nowym inwestycjom rośnie sprzedaż amerykańskich samolotów w Rosji. państwowy koncern zbrojeniowy Rostechnologie za 2,5 mld dol. (kredyt od państwa) kupi 50 samolotów dla rosyjskich przewoźników.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL