Medycyna i zdrowie

Dlaczego plemnik nie może

Wikipedia
Naukowcy zidentyfikowali zmianę w DNA, która uniemożliwia mężczyznom spłodzenie potomstwa
Odkrycie opisane w „Human Reproduction“ może być wykorzystane dwojako. Z jednej strony wesprze leczenie męskiej niepłodności. Z drugiej pomoże stworzyć pigułkę antykoncepcyjną dla panów. Mutacja, o której mowa, została zidentyfikowana u pacjenta kliniki leczenia niepłodności w belgijskim szpitalu uniwersyteckim w Ghent. Dotyczy znajdującego się w plemniku białka PLC zeta. Proteina ta została odkryta parę lat temu. Odgrywa istotną rolę w zapłodnieniu. Sprawia, że jajeczko zaczyna się dzielić.
Mężczyzna był jednym z pacjentów, u których leczenie zakończyło się porażką. Mimo bezpośredniego podania plemnika do jajeczka, nie doszło do zapłodnienia. Naukowcy przeprowadzili serię eksperymentów, których celem było zbadanie kondycji białka PLC w nasieniu mężczyzny. Wykryli, że miało ono zmutowaną formę, co było skutkiem zmian w genomie. Nieprawidłowości zauważyli także w próbkach innych pacjentów z tym samym problemem. Polegały one na wadliwym położeniu białka bądź skróceniu jego wersji. – Odkryliśmy, że niepłodność w niektórych przypadkach polega na niemożności zmuszenia jajeczka do podziału – podsumowuje dr Kevin Coward z Oxford University.
– Nawet jeśli dochodzi do połączenia plemnika z komórką, to nic dalej się nie dzieje. Naukowcy wierzą, że problem można rozwiązać, dostarczając właściwą wersję białka. Jak dowiodły badania na myszach, można to zrobić, wstrzykując poprawną wersję genu wprost do jajeczka. Jednocześnie znalezienie sposobu na zatrzymanie w organizmie mężczyzny produkcji tej proteiny, mogłoby skutecznie zapobiegać ciąży.