Na Srebrnym Globie naukowcy dostrzegli uran

Pierwiastek zauważyli i poinformowali o tym kolegów naukowców Japończycy: prof. Naoyuki Yamashita i prof. Nobuyuki Hasebe z Uniwersytetu Waseda.
Uran został wykryty dzięki spektrometrowi promieniowania gamma (GRS) zainstalowanemu na pokładzie japońskiej sondy Kaguya. Spektrometr wykrył ślady toru, potasu, tlenu, magnezu, krzemu, wapnia, tytanu i żelaza. Wcześniejsze sondy Apollo i Lunar Prospector wyposażone w podobne urządzenia wskazały na istnienie niektórych z wymienionych pierwiastków, ale nie było wśród nich uranu.
Robert C. Reedy z Planetary Science Institute w Tucson w Teksasie wraz z zespołem naukowców sporządził nową mapę pierwiastków chemicznych występujących na Srebrnym Globie. – Uzyskaliśmy wiele nowych elementów, które pozwoliły uzupełnić wcześniejsze mapy składu chemicznego globu. Porównanie starych map, zrobionych na podstawie danych z Lunara Prospectora, i nowych zawdzięczamy Tomowi Prettymanowi z Planetary Science Institute. Nasza praca przyczynia się do wzbogacenia wiedzy na temat budowy Księżyca, jego pochodzenia i ewolucji. Pozwala także zlokalizować ewentualne księżycowe zasoby i planować przyszłe misje na Srebrny Glob.
Sonda Kaguya wysłana została na orbitę Księżyca we wrześniu 2007 roku. Zakończyła życie, rozbijając się o Srebrny Glob 10 czerwca.