fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Nieruchomości

Czy sprzedający mieszkanie może wycofać pieniądze z funduszu remontowego wspólnoty?

Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier
[b][i]Zamierzamy sprzedać mieszkanie. Czy możemy wycofać środki gromadzone od paru lat w funduszu remontowym? W jakiej formie należy poinformować o tym zarząd wspólnoty? Kiedy należy to zrobić - przed sprzedażą mieszkania (będziemy zawierać umowę przedwstępną), czy po sprzedaży? Czy przyszły właściciel będzie musiał uzupełnić wycofane przez nas środki? [/i][/b]
(imię i nazwisko do wiadomości redakcji)
[b]Odpowiada Seweryn Chwałek, licencjonowany zarządca nieruchomości we Wrocławiu:[/b]
Status funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej nie jest regulowany przez ustawy. Każda wspólnota sama ustala, w drodze uchwały, zasady gromadzenia i rozliczania środków z funduszu remontowego. W przypadku, gdy wspólnota nie uregulowała szczegółowo statusu funduszu remontowego, a gromadzone środki stanowią faktyczną (księgową) nadpłatę właścicieli lokali, gdyż nie były księgowane comiesięczne należności na fundusz remontowy, to rzeczywiście mogą Państwo wycofać zgromadzone środki. Fundusz remontowy jest wówczas faktycznie dobrowolnym funduszem składkowym, a od strony księgowej stanowi sumę wpłat właścicieli lokali, gromadzonych bez formalnego tytułu. Oznacza to, że wpłaty są księgowane po stronie „ma”, bez odpowiadającego im zapisu po stronie „winien” , czyli jako księgowa nadpłata, którą wpłacający w każdej chwili może wycofać, gdyż nie miał obowiązku jej dokonywania.
Jeśli jednak wspólnota mieszkaniowa podjęła uchwałę o obowiązku comiesięcznych wpłat zaliczek na fundusz remontowy, z którego finansowane są wydatki na remonty, to wpłaconych pieniędzy zazwyczaj nie można wycofać, gdyż stanowią przychód wspólnoty mieszkaniowej. Niewydane w danym roku stanowią przychód roku następnego, co zabezpiecza interesy wspólnoty mieszkaniowej, która systematycznie gromadzi przewidywalne środki.
Być może jednak uchwała Państwa wspólnoty przewiduje możliwość wypłaty pieniędzy właściciela zgromadzonych na funduszu remontowym. Najlepiej zapytać pisemnie Zarząd wspólnoty o uchwałę o powołaniu funduszu remontowego i poprosić o kopię uchwały. Jeśli uchwała przewiduje taką możliwość albo wspólnota nie podjęła uchwały o funduszu remontowym pieniądze najlepiej wycofać przed sprzedażą mieszkania. Jeśli wycofają Państwo środki zgromadzone na funduszu remontowym, nowy właściciel - w przypadku przeprowadzania remontu przez wspólnotę mieszkaniową - będzie musiał uzupełnić środki stosownie do swojego udziału w nieruchomości wspólnej.
We wspólnotach mieszkaniowych często trwają spory o obowiązek comiesięcznych wpłat na fundusz remontowy, a także o wypłaty pieniędzy z funduszu remontowego. Sąd Rejonowy Wrocław- Krzyki w sporze wspólnoty mieszkaniowej z Gminą Wrocław dotyczącym obowiązku comiesięcznych wpłat na fundusz remontowy orzekł: ustawa o własności lokali przewiduje obowiązek uiszczania przez właścicieli zaliczek, między innymi na koszty remontów. Nie jest więc prawdą, że regułą powinno być obciążanie właścicieli kosztami remontu dopiero po jego przeprowadzeniu. Nie ma tu żadnego znaczenia, iż ustawa nie posługuje się pojęciem funduszu remontowego. Termin ten oznacza bowiem dokładnie to, co ustawa nazywa kosztami zarządu – wydatki na remonty i konserwację (IC 966/06).
Źródło: ROL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA