fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Edukacja

Na maturze znowu „Chłopi” i wieszcz

Matura 2009
PAP
Egzamin pisemny z polskiego. CKE chce, by w następnym roku najwięcej punktów przyznawać za spójność i sens pracy. I rozważa, czy ustnej prezentacji nie zastąpić odpowiadaniem na wylosowane pytanie
– Chcemy przywiązywać większą wagę do komunikatywności pracy i jej oryginalności. Nowy system oceniania powinien być gotowy za rok. Dziś przy ocenie pisemnej wypowiedzi przyznaje się zbyt mało punktów za te jej cechy – twierdzi prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
[wyimek]Wypracowania, które wczoraj napisali maturzyści, będą oceniane jeszcze według starych zasad[/wyimek]
Wczoraj ponad 443 tys. maturzystów w całym kraju zdawało pisemny egzamin z języka polskiego. W tym czasie w MEN eksperci z CKE, profesorowie i urzędnicy resortu edukacji dyskutowali o tym, jak w przyszłości mają wyglądać egzaminy zewnętrzne, czyli sprawdzian po podstawówce, testy gimnazjalne i matura. Egzaminy te są takie same w całym kraju i oceniane według tego samego modelu przez egzaminatorów spoza szkoły zdającego ucznia.
Jak dowiedziała się „Rz”, zmiana oceniania pisemnych wypowiedzi obejmie nie tylko maturę, ale też sprawdzian i test gimnazjalny. Jedną z propozycji jest, by przeważającą liczbę punktów egzaminatorzy przyznawali za spójność i sens całej pracy. – Dziś niemal tyle samo punktów można dostać za warstwę językową, styl, ortografię co za interpretację – mówi Katarzyna Walentynowicz, polonistka z warszawskiego LO im. Ruy Barbosy.
Zmienić się ma też matura ustna z polskiego. Teraz uczniowie przygotowują prezentacje, co do których nauczyciele miewają podejrzenia, że nie są wykonane samodzielnie. – Być może powrócimy do losowania pytań z listy, ale rozważamy różne możliwości. Ustna matura powinna być testem z komunikowania się, więc niektórzy eksperci proponują, by była pracą zespołową – mówi prof. Konarzewski.
Prace nad nowym systemem oceniania CKE ma rozpocząć po zakończeniu tegorocznych matur. Wypracowania, które wczoraj napisali maturzyści, będą ocenione jeszcze po staremu.
Sami poloniści przyznają, że obecny system nie jest doskonały. – Zdarza się, że na 40 prac trzy albo cztery są rzeczywiście na temat. Mimo to egzaminator daje punkty np. za umiejętne używanie argumentów, bo przyznanie ich wynika ze schematu oceniania – mówi egzaminatorka Maria Gudro ze Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów.
Z kolei Katarzyna Walentynowicz uważa, że warto się zastanowić nie tylko nad ocenianiem prac, ale i nad tematami wypracowań, jakie uczniom co roku proponuje CKE.
– Tematy są przewidywalne. Niemal co roku powtarzają się te same lektury: „Lalka”, „Pan Tadeusz” i „Chłopi”, którzy pojawili się też w tym roku – zauważa polonistka. – Dla uczniów tematy powinny być zaskoczeniem. Inaczej sądzą, że na temat tych oklepanych lektur wiedzą już wszystko i nie muszą powtarzać. Potem prace są schematyczne i płytkie.
Powtarzalność tematów zauważają sami maturzyści. – Autorzy matury lubują się w charakterystykach postaci. Tak było i tym razem. Adam Mickiewicz pojawiał się już rok temu i wcześniej – mówiła Karolina Mostowik z V LO w Krakowie.
Dziś maturzyści zdają pisemny język angielski. Matura odbywa się w tym roku pod szczególnym nadzorem. Po przecieku testu gimnazjalnego do Internetu kuratoria kontrolują, czy szkoły dbają o tajność arkuszy maturalnych.
[ramka]Maturzyści wybierają łatwiejszy egzamin z polskiego
93 procent zdających zdecydowało się na podstawowy poziom egzaminu z polskiego. Tu sprawdza się umiejętność czytania ze zrozumieniem. Uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania do tekstu Macieja Nowakowskiego “Hipnoza – pomost do podświadomości” z pisma popularnonaukowego “Focus” i napisać wypracowanie: albo scharakteryzować bohaterów “Chłopów” Władysława Reymonta – Bylicę i jego relacje z córkami – oraz opisać los starych ludzi w społeczności lipieckiej wsi, albo scharakteryzować Zosię i Telimenę z “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Trudniejszy, rozszerzony poziom pisało 7 procent maturzystów. Mieli odpowiedzieć na pytania do tekstu Jerzego Sosnowskiego “Sztuka jako schody ruchome” z miesięcznika “Więź”. W części pisemnej zaś do wyboru: przedstawić różnice w postawie poety wobec Rozumu i Mądrości na podstawie “Pieśni XXII” i “Trenu IX” Jana Kochanowskiego albo przedstawić metaforyczne znaczenie drogi w powieści “Kamień na kamieniu” Wiesława Myśliwskiego. Na obu poziomach egzaminu w arkuszach egzaminacyjnych były przytoczone fragmenty utworów, o których uczniowie mieli pisać. [/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA