Komercyjne

Właściwie nie ma pustostanów

Niespełna 200 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, czyli blisko połowę mniej niż w analogicznym okresie 2007 roku, powstało w pierwszej połowie tego roku w kraju – podaje Cushman & Wakefield
– Odczuwalne zmniejszenie nowej podaży spowodowane jest zmianą strategii inwestycyjnych głównych deweloperów i inwestorów działających na rynku polskim – twierdzą analitycy Działu Doradztwa firmy Cushman & Wakefield. – W związku ze wzrastającym nasyceniem powierzchniami handlowymi w największych miastach główni gracze kierują obecnie swoją uwagę na miasta średniej i małej wielkości. Znajduje się tam ponad 65 proc. wszystkich obiektów handlowych, które obecnie są w budowie. Nowe otwarcia w tych lokalizacjach spodziewane są w 2009 r.
Z danych C&W wynika, że na koniec drugiego kwartału 2008 r. na rynku istniało ok. 7,75 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej (średnio 202 mkw. na tysiąc mieszkańców). Ponad 65 proc. powierzchni przypada na osiem głównych aglomeracji miejskich (Warszawę i najbliższe okolice, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, aglomerację Katowicką, Trójmiasto i Szczecin), a pozostałe 35 proc. na miasta średniej i małej wielkości. – W aglomeracji warszawskiej na koniec drugiego kwartału 2008 r. istniało ponad 1,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. W ciągu najbliższego półtora roku na rynek trafi blisko 1,9 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, głównie w miastach średniej i małej wielkości – podaje C&W. – Znaczna ilość prognozowanych wcześniej otwarć przesunęła się na 2009 r., między innymi z powodu ponad dziewięciomiesięcznego okresu obowiązywania ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Ustawa ta została jednak uznana przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodną z Konstytucją RP w czerwcu 2008 r.
Popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe pozostaje na stabilnym poziomie, przy stopach pustostanów 0 – 1 proc. w większości lokalizacji. Poziom czynszów jest bardzo zróżnicowany i utrzymuje się w granicach 21 – 97 euro za mkw. miesięcznie za małe i średnie lokale w najlepszych na danym rynku lokalizacjach. - Na koniec drugiego kwartału 2008 r. w Polsce istniało 307 centrów handlowych (włączając centra handlowe i hipermarkety z niewielkimi galeriami sklepów) o łącznej powierzchni 5,65 mln mkw. - Ponad 1,95 mln mkw. zlokalizowane było w miastach średniej wielkości, a blisko 3,7 mln w ośmiu największych aglomeracjach miejskich. - W końcu czerwca 2008 r. w budowie pozostawało ok. 1 mln mkw. powierzchni centrów handlowych, z tego aż 62 proc. w mniejszych ośrodkach miejskich. - Do budowanych obecnie centrów handlowych należą: Galeria Malta w Poznaniu, Bonarka w Krakowie, Auchan w Szczecinie, Felicity w Lublinie, Galeria Wisła w Płocku, Jantar w Słupsku, Alfa w Białymstoku, Galeria Jurajska w Częstochowie, Galeria Kasztanowa w Pile, Karolinka i Solaris w Opolu, Pogoria w Dąbrowie Górniczej i Wzgórze II w Gdyni. Większość z wymienionych obiektów zostanie oddana do użytku w 2009 r., który pod względem rocznej podaży będzie porównywalny do rekordowych lat 1998/1999. - Plany deweloperów do roku 2010 obejmują dodatkowe 1,5 mln mkw. powierzchni centrów handlowych, zlokalizowanych głównie w miastach średniej i małej wielkości. Wybrane projekty w początkowej fazie realizacji to: Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim, Galeria Sanowa w Przemyślu, Focus Park w Gliwicach i Agora w Bytomiu. Z projektów przygotowywanych do realizacji w dużych aglomeracjach należy wymienić: Serenada w Krakowie, Młode Miasto w Gdańsku i IKEA Port w Łodzi. Źródło: Dział Doradztwa Cushman & Wakefield
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL