fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motoryzacja

Podróż ze wspomaganiem

Corbis
Awaria samochodu albo banalna stłuczka w drodze nad ciepłe morze mogą zepsuć nawet najwspanialej zapowiadające się wakacje.
Mogą, ale nie muszą. Jeśli wykupiliśmy w PZU ubezpieczenie moto assistance z odpowiednio szerokim zakresem pomocy, np. w PZU wersja Lux albo polisę S-4 w Warcie – nie będziemy musieli czekać na naprawę auta w miejscowości, w której utknęliśmy, lecz dostaniemy, nawet na cztery dni, samochód zastępczy. Dojedziemy nim tam, gdzie zamierzaliśmy, a swoje naprawione auto odbierzemy w drodze powrotnej.
– Od kilku lat obserwujemy prawdziwy boom na rynku ubezpieczeń auto assistance. Zainteresowanie nimi będzie prawdopodobnie wzrastać, bo kierowcy wykupujący polisy zapewniające pomoc w razie awarii, wypadku lub kradzieży samochodu w czasie podróży zagranicznej wciąż stanowią w Polsce mniejszość – podkreśla pełnomocnik zarządu Inter Partner Assistance Michał Krzyżanowski. Inter Partner to jedna z największych międzynarodowych firm organizujących pomoc assistance i pierwsza, która, w 1994 r., rozpoczęła działalność w Polsce. Z usług takich właśnie przedsiębiorstw, operatorów, korzystają zakłady ubezpieczeniowe, oferujące klientom pomoc na drodze. A robią to dziś praktycznie wszyscy liczący się ubezpieczyciele.
[srodtytul]Pies wraca do domu [/srodtytul]
Jak się szacuje, operatorzy assistance udzielają rocznie pomocy około 400 tysiącom kierowców. Wcześniej każdy wyjazd samochodem za granicę mógł skończyć się finansową katastrofą. Dawne przewodniki dla automobilistów zalecały, by w taką podróż zabierać za sobą worek części zamiennych. Dziś naprawianie samochodu na własną rękę nie jest ani możliwe – nowoczesne auta wymagają profesjonalnej wiedzy i specjalistycznych urządzeń – ani potrzebne. W niektórych wariantach auto assistance, możemy wezwać pomoc nawet, gdy przepali się żarówka albo trzeba wymienić koło.
Początkowo assistance zapewniało jedynie w razie awarii lub wypadku próbę naprawy na drodze i holowanie do najbliższego warsztatu. Dziś przysługuje nam w zależności od zakresu ubezpieczenia także bezpłatny hotel dla wszystkich podróżnych do czasu naprawy auta albo transport do celu podroży lub powrót do domu, parkowanie uszkodzonego samochodu, pomoc w jego odbiorze, dostarczenie paliwa, pomoc prawna w razie wypadku, a nawet opłacenie złomowania pojazdu.
Listy pomocy oferowanej przez niektóre towarzystwa liczą kilkadziesiąt pozycji, w tym nawet takie jak dostarczenie lekarstwa kierowcy, odwiezienie pozostawionych bez opieki zwierząt do domu, dostarczenie i montaż łańcuchów śniegowych (Gerling). Wiele z tych świadczeń nie wiąże się dziś bezpośrednio z kłopotami z samochodem, lecz obejmuje np. opłacenie leczenia, w tym szpitalnego, koniecznego z powodu nagłego zachorowania, czy pomoc finansową w wypadku kradzieży bagażu.
[srodtytul]Najpierw telefon [/srodtytul]
Jak wśród dziesiątków ofert assistance wybrać optymalną, taką, która za najlepszą cenę zapewni nam to, czego potrzebujemy, tj. pomoc w kłopotach w drodze, jakie uważamy za najbardziej prawdopodobne?
Ceny krótkoterminowych polis assistance zaczynają się już od kilkunastu złotych – ubezpieczenie standardowe w PZU na siedem dni kosztuje 4 euro, a na 15 dni w Warcie – 27 zł. Ale ubezpieczenie krótkoterminowe wiąże się u niektórych ubezpieczycieli z małym limitem holowania. Za kilkadziesiąt euro możemy liczyć na holowanie tylko do najbliższego warsztatu. Jeżeli często wyjeżdżamy, lepiej wykupić polisę roczną. W większości towarzystw ich cena przy szerokim zakresie świadczeń nie przekracza 200 zł (w Link 4 np. 195 zł).
– Największą uwagę trzeba zwrócić właśnie na to, do jakiej sumy firma ubezpieczeniowa jest skłonna finansować poszczególne świadczenia, ich zakres i czas przez jaki można korzystać np. z hotelu czy pojazdu zastępczego. To głównie decyduje o wartości ofert – radzi ekspert z Biura Zarządzania Produktami PZU Krzysztof Kipert.
O pomoc w wyborze najlepiej zwrócić się rzecz jasna do agenta ubezpieczeniowego. Jeśli wolimy zadecydować sami, musimy bardzo starannie przestudiować warunki ubezpieczeń w każdym z towarzystw, jakie wchodzi w grę. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na tzw. wyłączenia, tj. przypadki i okoliczności, które zwalniają ubezpieczyciela od świadczenia pomocy. Przysługuje ona np. w razie wypadku tylko, gdy samochód nie nadaje się do jazdy, a nie wtedy, kiedy, powiedzmy, trzeba wyklepać wgniecioną blachę. – Podstawowy warunek obowiązujący w każdym zakładzie ubezpieczeniowym to bezzwłoczne zawiadomienie call center o awarii, kradzieży czy wypadku. Jeśli na własną rękę płacimy za jakąś pomoc, nie możemy z reguły liczyć na zwrot pieniędzy, a już na pewno nie w pełnej wysokości – podkreśla Michał Krzyżanowski.
[ramka][b]Na co liczyć, gdy mamy kłopot na drodze[/b]
- Pomoc assistance przysługuje tylko wtedy, gdy samochód nie nadaje się do jazdy zgodnej z przepisami. W razie wątpliwości – np. niepokojących pod maską – lepiej skontaktować się z call center. Operatorzy zaoferują przyjazd pomocy drogowej, by fachowcy mogli ocenić sytuację.
- W razie awarii, kradzieży czy wypadku jak najszybciej trzeba zadzwonić do call center (czynne są całą dobę) firmy, w której wykupiliśmy assistance. Nie podejmujmy żadnych działań na własną rękę – ubezpieczyciele z zasady nie pokrywają wydatków, których wcześniej nie zaakceptowali.
- Twoja firma ubezpieczeniowa ma umowę z pomocą drogową w różnych krajach. Ich przedstawiciel powinien dotrzeć do zepsutego wozu w ciągu godziny. Czas ten może być dłuższy w niektórych państwach bałkańskich, a w czasie szczytu wakacyjnego także w turystycznych regionach Włoch, Hiszpanii czy Grecji.
- Wyjeżdżając, trzeba zabrać ze sobą oryginał polisy. Kiedy przyjedzie do nas pomoc wysłana przez naszego ubezpieczyciela, może żądać jej okazania.
- Posiadacz polisy assistance nie musi z reguły sięgać po portfel. Pomoc jest zorganizowana i opłacona przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Wyjątek stanowi sytuacja, w której koszt holowania czy innego świadczenia jest wyższy od wykupionego przez kierowcę limitu. Call center musi uzgodnić z kierowcą, czy jest on gotów pokryć różnicę w cenie.
- Ubezpieczony może sam zaproponować dogodne rozwiązanie problemu – np. naprawę samochodu w pobliskim warsztacie – i uzyskać akceptację firmy ubezpieczeniowej. Warto się jednak zastanowić, czy to się opłaci. Tak np. w ramach assistance mamy zapewnioną bezpłatnie próbę naprawy na drodze, a za naprawę w warsztacie na ogół kierowca musi zapłacić sam, bo tego ubezpieczenie nie obejmuje.
- Call center ubezpieczyciela nie wzywa pogotowia ratunkowego. Jeśli ubezpieczony kierowca, na przykład poszkodowany w kolizji na drodze, jest w stanie to uczynić, powinien zawiadomić operatora assistance o wypadku, by uzgodnić z nim formę pomocy lekarskiej czy transportu medycznego dla siebie. W przeciwnym razie ubezpieczyciel może nie pokryć kosztów pomocy, z wyjątkiem przypadków, gdy poszkodowany jest nieprzytomny.
[i]—ges[/i][/ramka]
[ramka][b]Przykładowe oferty assistance[/b]
[b]Link 4 – Europa Pomoc 24[/b]
- naprawa samochodu na miejscu awarii (koszt do 150 euro)
- holowanie do najbliższego warsztatu, który może dokonać naprawy (koszt holowania do 150 euro)
- holowanie samochodu, uszkodzonego tak, że nie można go naprawić w ciągu siedmiu dni, do miejsca zamieszkania ubezpieczonego lub miejsca zamieszkania za granicą (do 500 euro)
- parkowanie unieruchomionego samochodu do 5 euro za dobę, nie dłużej niż dziesięć dni
- pokrycie kosztów złomowania wraz z transportem
- przewóz kierowcy i pasażerów do miejsca zamieszkania lub pobytu za granicą, jeśli samochód nie może być naprawiony lub odzyskany po kradzieży w ciągu trzech dni
- zakwaterowanie w hotelu, gdy samochodu nie można naprawić w dniu zgłoszenia, nie dłużej niż trzy dni po 75 euro na osobę
- odbiór naprawionego lub odzyskanego samochodu, tj. zorganizowanie i pokrycie kosztów przejazdu ubezpieczonego w tym celu
- transport rannego kierowcy lub pasażerów do szpitala lub do kraju oraz pokrycie kosztu pobytu w szpitalu do 5000 euro,
- ponadto m.in. zastępczy kierowca, który odwiezie pasażerów do kraju, pożyczka na pomoc prawną (do 2000 euro) oraz na wpłacenie zaliczki na poczet grzywny lub kaucji
ceny
15 dni – 100 zł
30 dni – 120 zł
60 dni – 150 zł
1 rok – 195 zł
[b]PZU – Moto assistance[/b]
wariant standardowy
- naprawa na miejscu lub holowanie do najbliższego warsztatu (do 180 euro)
- holowanie do najbliższego warsztatu w Polsce z odległości nie większej niż 150 km lub z Niemiec (do 180 euro)
- zorganizowanie powrotu do miejsca zamieszkania w kraju kierowcy i pasażerów
- dojazd kierowcy po odbiór naprawionego lub odzyskanego samochodu
- leczenie, także szpitalne, kierowcy i pasażerów do 7500 euro na osobę
- przewóz rannych do szpitala w kraju, w którym zdarzył się wypadek, szpitala w Polsce lub do miejsca zamieszkania
- koszt złomowania pojazdu (do 100 euro)
- wariant lux (dodatkowo)
- parkowanie (do 100 euro)
> przesłanie części zamiennych
- pożyczka na naprawę
- w razie gdy naprawa trwa dłużej niż dwa dni do wyboru: samochód z wypożyczalni do czterech dni, powrót pasażerów i kierowcy do kraju lub ich dojazd do celu podroży
- zakwaterowanie w hotelu do czterech dni (do 75 euro na osobę)
– pożyczka na pomoc prawną, kaucję tłumacza
ceny dla samochodu o pojemności silnika 1,4 l
- standard
7 dni – 4 euro
15 dni – 6,4 euro
1 miesiąc – 8,45 euro
1 rok – 63,35 euro
- lux
7 dni – 6,60 euro
15 dni – 10,60 euro
1 miesiąc – 14,50 euro
1 rok – 92,10 euro
[b]Warta – Moto-Assistance[/b]
- wariant S4 (poza granicami Polski – cała Europa oraz Algieria, Egipt, Izrael, Syria, Marko, Tunezja),
- krótkoterminowe do 60 dni i roczne
- naprawa na miejscu z wyłączeniem kosztów części zamiennych (do 100 euro, umowy krótkoterminowe do 50 euro)
- holowanie (do 750 euro, umowy krótkoterminowe do 75 euro)
- dostarczenie paliwa w ilości niezbędnej do dojechania do najbliższej stacji paliw (z wyłączeniem kosztu samego paliwa)
- ekspertyza techniczna w razie wypadku
- złomowanie pojazdu
- zakwaterowanie w hotelu
(do 125 euro na osobę na dobę, umowy krótkoterminowe do 50 euro)
- parkowanie do 21 dni i do 10 euro za dobę
- pożyczka do 250 euro (100 euro, umowy krótkoterminowe) w przypadku utraty bagażu lub niezbędnych w podróży dokumentów
- opłacenie odbioru samochodu przez kierowcę (samolotem, jeśli podroż samochodem lub koleją trwałaby ponad osiem godzin)
- powrót ubezpieczonego i pasażerów do kraju
- samochód zastępczy do czterech dni
- leczenie i szpital (do 5000 euro, umowy krótkoterminowe do 100 euro)
- kierowca zastępczy
- dostarczenie niezbędnych lekarstw (z wyjątkiem wypadku, koszty pokrywa ubezpieczony)
- odwiezienie do kraju dzieci poniżej 15. roku życia, jeśli ubezpieczony musi pozostać w szpitalu ponad pięć dni
- pożyczka na pomoc prawną i kaucję
ceny
15 dni – 27 zł
30 dni – 37 zł
60 dni – 52 zł
1 rok – 180 zł
[b]Generali – Lew Pomocnik Lux[/b]
- naprawa na trasie, jeśli możliwa w ciągu 60 minut
- holowanie do stacji obsługi
- dostarczenie paliwa
- zakwaterowanie w hotelu do trzech dni
- parking do dziesięciu dni
- zorganizowanie powrotu dzieci do kraju
- transport bagaży do 500 kg do kraju lub celu podróży
- przesyłka części zamiennych
- pożyczka na kaucję, honorarium prawnika
- złomowanie pojazdu
- transport medyczny
- koszty leczenia
- koszty wizyty osoby bliskiej w szpitalu oraz m.in.: odwiezienie zwierząt do domu wraz z kosztami opieki i pokarmu, poszukiwanie ubezpieczonego przez lokalne media, w razie wypadku losowego (pożar w domu) i konieczności natychmiastowego powiadomienia go o tym, możliwość informowania przez telefon o opłatach za autostrady, przepisach drogowych, pogodzie
suma ubezpieczenia 45 000 zł „na jedno zdarzenie”
ceny dla trzyletniego samochodu o pojemności 1,4 l popularnej marki z doświadczonym kierowcą, bez OC i AC w Generali
15 dni – 48 zł
1 rok – 480 zł
—ges
[/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA