Transport drogowy

Pojedziemy po drogach z gumy

Na drogach będzie ciszej dzięki nowej technologii
Fotorzepa/Darek Golik
Na drogach będzie ciszej dzięki nowej technologii. Polscy producenci asfaltów opracowali metodę produkcji masy bitumicznej z dodatkiem gumy. Pochodzi ona ze sproszkowanych zużytych opon samochodowych.

Dodana do asfaltu sprawia, że hałas powodowany przez przejeżdżające samochody jest mniejszy o 3-6 decybeli w porównaniu do tradycyjnych dróg.

Ciche nawierzchnie zastosowano już na ok. 100 kilometrach dróg w Polsce. Asfalt z gumą pojawił się m.in. na oddanej do ruchu w 2014 roku obwodnicy Gdowa niedaleko Krakowa. Takie nawierzchnie z powodzeniem stosowane są już m.in. w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji i Czechach. Dodawanie gumowego granulatu pozwala zmniejszyć wielkość ekranów akustycznych, a przede wszystkim przyczynia się do redukcji niebezpiecznych gumowych odpadów. W zależności od zawartości procentowej gumowego dodatku i grubości konstrukcji nawierzchni wykonanie jednego kilometra drogi asfaltowej modyfikowanej gumą pozwala na zagospodarowanie nawet od 400 do 1200 zużytych opon samochodowych.

- Asfalt z dodatkiem gumy pochodzącej ze zużytych opon pozwala efektywnie zagospodarować odpady gumowe, ale również zwiększa bezpieczeństwo i trwałość nawierzchni drogowej – twierdzi prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA), Andrzej Wyszyński.

Nawierzchnie asfaltowe modyfikowane gumą, w porównaniu do tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, charakteryzują się zwiększoną odpornością na spękania, starzenie i działanie niskich temperatur. Gwarantuje to większą żywotność nawierzchni, a tym samym zmniejsza nakłady na remonty i utrzymanie dróg. Nawierzchnie porowate z zastosowaniem asfaltów gumowych zwiększają bezpieczeństwo kierowców podczas deszczu poprzez redukcję zjawiska aquaplaningu czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni.

Według specjalisty z Biura Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt, Agnieszki Kędzierskiej, nawierzchnię asfaltową modyfikowaną gumą można łatwo poddać recyklingowi a odzyskany materiał jest pełnowartościowym produktem, który może być ponownie zastosowany do budowy dróg. - Materiał z remontu nawierzchni asfaltowych nie jest kierowany na składowiska odpadów, co pozwala na zmniejszenie zużycia surowców oraz odciążenie wysypisk śmieci zaznacza Kędzierska.

Według danych spółki Centrum Utylizacji Opon Organizacji Odzysku, co roku na świecie produkuje się ok. 22,5 miliona ton opon, z czego na polski rynek trafia ok. 180 tys. ton. Szacuje się też, że masa zużytych opon będzie stale wzrastać, w tempie proporcjonalnym do wzrostu liczby pojazdów mechanicznych. Zgodnie z prognozą zawartą w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014, w ubiegłym roku masa zużytych opon sięgnęła 196,2 tys. ton, w 2015 roku przekroczy 198 tys. ton a w 2016 roku zwiększy się do 199,4 tys. ton. W 2022 roku wyniesie już 212,4 tys. ton.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL