Podatki lokalne

Przydrożne reklamy z nowym podatkiem i opłatą

Fotorzepa, Kuba Kamiński
Zmiany w ustawie krajobrazowej nałożą nowe daniny na właścicieli tablic reklamowych.

Latem 2015 r. w krótkim odstępie czasu wejdą w życie dwie zmiany prawa, które dotkną przedsiębiorców płacących podatek od budowli. Wprawdzie przepisy o tym podatku pozostaną nienaruszone, ale pojawią się nowinki w prawie budowlanym. A tam właśnie jest definicja budowli.

Długa lista obiektów uznawanych za budowlę rozszerzy się o tablice reklamowe wolno stojące i trwale związane z gruntem. Dotychczas ta definicja ograniczała się do „urządzeń reklamowych". Oznacza to, że właściciel takich tablic, jeśli dotychczas nie płacił od nich podatku – będzie musiał wyłożyć 2 proc. ich wartości rocznie. To skutek uchwalonej w ostatni piątek ustawy zmieniającej różne przepisy w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu.

Będzie to kolejna zmiana w przepisach o budowlach (a więc i ich opodatkowaniu), jaka może wejść w życie latem 2015 r. Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 20 marca, podpisane już przez prezydenta zmiany w prawie budowlanym mogą doprowadzić do opodatkowania różnych maszyn i urządzeń, które są instalacjami wewnątrz budynku, a nie służą bezpośrednio jego utrzymaniu (np. kotły, zbiorniki i niektóre linie produkcyjne).

Choć nowe przepisy będą miały skutek praktycznie tylko dla branży reklamowej, to taka sytuacja może niepokoić z punktu widzenia stabilności prawa.

– To kolejny przypadek, gdy przedmiot opodatkowania zmienia się poprzez zmianę innej niż podatkowa ustawy, a na dodatek w procesie legislacyjnym nie wskazuje się skutków w podatkach – zauważa Michał Nielepkowicz, doradca podatkowy i partner w kancelarii Nielepkowicz & Pławiak. Jego zdaniem taka sytuacja pokazuje, że kwestia opodatkowania budowli powinna być wyraźnie uregulowana na potrzeby podatku od nieruchomości, a nie odsyłać do prawa budowlanego.

Z nowych przepisów wynika też nowe obciążenie dla właścicieli tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Wniosą oni specjalną opłatę składającą się z dwóch części: do 2,50 zł dziennie za obiekt jako taki oraz do 20 groszy za każdy metr kwadratowy powierzchni. W rezultacie przy tablicy o powierzchni 18 mkw. trzeba będzie zapłacić ok. 2,2 tys. zł rocznie.

Nowe przepisy zapobiegają jednak podwójnemu opodatkowaniu takich reklam. Kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od takiej reklamy zalicza się bowiem na poczet opłaty reklamowej

– Nowa opłata i podatek od reklam mogą być skutecznymi narzędziami fiskalnymi samorządów – uważa Mikołaj Bryl, radca prawny, wspólnik kancelarii Butrym & Bryl. Przypomina on, że dziś w praktyce wiele tablic reklamowych nie jest wciągniętych do ewidencji geodezyjnej, co oznacza, że ich właściciele działają w szarej strefie.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL