fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zadania

Szpetne banery mogą w końcu zniknąć

Fotorzepa, Magda Starowieyska
Gminy będą mogły ustalać, gdzie i jakie reklamy można powiesić, a także karać za nieprzestrzeganie tych zasad.

Po półtorarocznej pracy Sejm uchwalił w końcu prezydencką ustawę krajobrazową. Ma ona ograniczyć ilość reklam i zadbać o polski krajobraz.

Od początku towarzyszyły jej ogromne emocje i krytyka firm reklamowych. Protestowała także branża energetyki wiatrowej. Ustawa daje bowiem radom gmin prawo do określania w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, a także rodzaj materiałów budowlanych, z których mogą być wykonane. Taka uchwała ma mieć charakter prawa miejscowego.

Gminy na terenie objętym uchwałą w sprawie reklam będą mogły pobierać opłatę od posiadaczy nośników reklamowych oraz od właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których się one znajdują. Zwolnione z opłat mają być reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie, szyldy oraz te o charakterze religijnym.

Ustawa wprowadza też do kodeksu wykroczeń karę grzywny i ograniczenia wolności za zamieszczanie reklam niezgodnych ze wspomnianą uchwałą.

Inną formą ochrony krajobrazu stanie się audyt. Będzie go sporządzał samorząd województwa przynajmniej raz na 20 lat. Wskaże w nim obszary priorytetowe, tzn. podlegające szczególnej ochronie, oraz sposób, w jaki powinno się o nie dbać. Dla tych obszarów sejmik województwa ma ustalać normy dotyczące wysokości, kształtu budynków i ewentualnie stosowania materiałów miejscowych lub tradycyjnej architektury.

W trakcie prac nad ustawą wyrzucono z niej bardzo ważne określenie prawne „dominanta przestrzenna". Dzięki niemu takie obiekty jak wieżowce czy farmy wiatrowe miały powstawać tylko tam, gdzie dopuszcza to miejscowy plan.

etap legislacyjny: trafi do Senatu

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA