Nowy sposób na drogi

Obecnie sieć szybkich dróg w Polsce liczy 3025 km (z czego 1553 km to autostrady).
Fotorzepa/Marta Bogacz
3,8 tys. km dróg powstanie lub zostanie przebudowanych w bezkolizyjnym systemie 2+1.

Jak dowiedziała się „Rz", Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wytypowała już kilkaset odcinków dróg, gdzie w obrębie jednej jezdni powstaną trzy pasy ruchu: dwa w jedną stronę i jeden w drugą, na przemian co 0,5–1,5 kilometra. Nie będzie tam pobocza.

Taki system od lat sprawdza się za granicą, np. w Szwecji. Ruch samochodów jest tam płynny, bo dodatkowy pas pozwala wyprzedzać. Mniejsza jest też liczba wypadków, zwłaszcza zderzeń czołowych.

Korzyścią są także niższe koszty budowy. Droga 2+1 jest o 20–30 proc. tańsza niż ekspresowa z dwoma pasami w każdą stronę. W terenie górzystym (np. w przypadku planowanej przebudowy drogi nr 8 w kierunku Kłodzka) koszty mogą być niższe nawet o połowę.

Według planów GDDKiA w systemie 2+1 powstanie łącznie 3,8 tys. km dróg. – Wyznaczając odcinki do ewentualnej parzebudowy, braliśmy pod uwagę m.in. przebieg poza obszarem zabudowanym i prognozowane natężenie ruchu w granicach 4...

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL