fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Kolej rozkręca modernizację dworców

PKP rozkręca modernizację dworców kolejowych
Fotorzepa, Piotr Guzik
PKP rozkręca modernizację dworców kolejowych. Podróżni muszą uzbroić się w cierpliwość, bo w czasie prac są skazani na prowizoryczne obiekty tymczasowe. Za to po zakończeniu inwestycji dworce przestaną wreszcie odstraszać a warunki, w jakich pasażerom przyjdzie kupować bilet i czekać na pociąg, mają się zdecydowanie poprawić.

W poniedziałek 9 marca mocno przyspieszy remont dworca w Krakowie Płaszowie. Ma się na nim pojawić część usługowo-handlowa, na piętrze zostaną ulokowane biura. Modernizacja obejmie zmianę układu kas i pomieszczeń. Zostaną tak rozlokowane, by osoby z ograniczoną sprawnością ruchową mogły z nich swobodnie korzystać. Ponadto modernizacja zakłada wymianę okien, drzwi oraz instalacji wewnętrznych. Odnowiona zostanie elewacja budynku.

Od przyszłego tygodnia pasażerowie będą obsługiwani przez dworzec tymczasowy, ulokowany w sąsiedztwie przejścia podziemnego na perony. Maja mieć zapewniony dostęp do czynnej przez całą dobę poczekalni, kas i toalet. Okienka kasowe mają być otwarte w tych samych godzinach co na dotychczasowym dworcu.

- W pierwszych dniach nowej organizacji ruchu pasażerom będą pomagać mobilni informatorzy, natomiast drogę do dworca tymczasowego będą wskazywać specjalne, żółte tablice informacyjne – mówi rzecznik PKP Katarzyna Mazurkiewicz.

Do tej pory na dworcu w Krakowie Płaszowie wyburzono parterową część budynku, która nie była objęta modernizacją. Nadal trwają prace rozbiórkowe na piętrze budynku oraz na terenie obok dworca.

Rozpędza się także modernizacja dworca Szczecin Główny. Prace rozbiórkowe zaczęły się już w styczniu, a w najbliższych dniach liczba pracujących tam osób ma wzrosnąć blisko czterokrotnie. Do tej pory z placu budowy wywieziono ponad 8 tys. metrów sześciennych ziemi i 6 tys. ton gruzu.

Obecnie rozbierane są fragmenty budynku, a mur oporowy oddzielający ulicę Owocową od peronów jest poddawany renowacji. Jeszcze w tym miesiącu zacznie się budowa fundamentów pod kładkę i prace na czwartym peronie.

Po zakończonej modernizacji dworzec będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz ścieżek prowadzących i specjalnych oznaczeń dla osób niedowidzących, w budynku pojawią się także windy z systemem informacji głosowej i oznaczeniami w języku Braille'a. Będą także pętle indukcyjne, umożliwiające osobom niedosłyszącym z aparatami słuchowymi, odsłuchiwanie komunikatów dworcowych.

Dworzec w Szczecinie modernizowany jest ze środków unijnych. W taki sam sposób finansowana jest trwająca modernizacja dworców kolejowych Gliwice i Bydgoszcz Główna.

Nie wszystkie istniejące dworce, wymagające pilnego dostosowania do współczesnych wymogów, będą modernizowane. Z początkiem roku PKP zaczęły budowę nowych dworców systemowych, mających zastąpić w mniejszych miastach dworce potrzebujące generalnego remontu. Nowe dworce będą tanie w utrzymaniu, ekologiczne, a przy tym estetyczne i przyjazne dla pasażerów. Pierwsze pojawia się w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. To na razie początek: rozpoczęta właśnie inwestycja ma charakter pilotażowy, a PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA