Biznes

Samorząd stawia na drogi

Rzeczpospolita
Około dwóch miliardów euro zostanie zainwestowane w infrastrukturę transportową w ciągu najbliższych sześciu lat
Na nowe drogi wojewódzkie i krajowe samorząd województwa zachodniopomorskiego i GDDKiA wydadzą prawie 700 mln euro. Niewiele mniej zostanie zainwestowane w remont torów klejowych.
Władze marszałkowskie przeznaczyły w swoim programie operacyjnym na transport i infrastrukturę 250 mln euro. Budżet całego programu wynosi 840 mln euro. Wraz z niezbędnym wkładem własnym samorząd wyda na nowe drogi, kolej czy lotniska ponad 300 mln euro. Inwestycje planuje też generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. [srodtytul]Co w projektach[/srodtytul]
Priorytetem dla władz marszałkowskich są drogi. Na budowę nowych i remont już istniejących dróg na terenie województwa do 2013 roku samorząd wyda ponad 660 mln zł. – Wojewódzki plan inwestycyjny do 2013 roku zakłada wydatki w wysokości 1 mld 24 mln zł – mówi Władysław Husejko, wicemarszałek zachodniopomorski. – Z tego na transport i łączność przeznaczymy ponad 663 mln zł. Samorząd planuje remont ok. 700 km dróg. – Naszym priorytetem jest poprawa dostępu do wybrzeża Morza Bałtyckiego. Będziemy więc realizować inwestycje zarówno wzdłuż wybrzeża, jak i drogi dojazdowe do nadmorskich miejscowości – podsumowuje marszałek Husejko. Samorząd zamierza zainwestować w dwie najważniejsze drogi wojewódzkie przecinające region ze wschodu na zachód i z północy na południe. Kolejne 100 mln zł zostanie wydane na wymianę nawierzchni na tych drogach wojewódzkich i powiatowych, które są w najgorszym stanie. Inwestycje na terenie województwa planuje również szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa ekspresowej trójki ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego została przewidziana na lata 2007 – 2009. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 433 mln euro. W 2009 roku urząd chce zacząć budowę tunelu między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Prace, warte ok. 115 mln euro, mają zakończyć się do 2013 roku. Władze województwa zabiegają również, wraz z 11 innymi regionami, o wyznaczenie europejskiego korytarza transportowego, który miałby biec wzdłuż naszej zachodniej granicy, przecinając Europę z północy na południe i łącząc Szwecję z Włochami. Jeżeli inicjatywa się powiedzie, dla trzech zachodnich województw Polski będzie to oznaczać dodatkowe środki unijne na budowę dróg czy rozwój lotnisk. – Powstanie takiego korytarza ożywi nasze porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu, które konkurują z portami niemieckimi – mówi Władysław Husejko. – Jego wyznaczenie jest polską racją stanu. Osią korytarza miałaby być właśnie trasa ekspresowa nr 3. [srodtytul]Zastrzyk finansowy dla kolei[/srodtytul] Władze województwa przeznaczyły również 150 mln zł na zakup taboru dla kolei regionalnych. Chcą kupić 26 szynobusów. Część unijnych dotacji na lata 2007 – 2013 (jest to 23 mln euro), przyznanych województwu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, będzie mogła wykorzystać spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Zachodnie Pomorze jest jednym z nielicznych województw, które wpisały inwestycje w linie kolejowe do swojego Programu Operacyjnego. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zabiega o to u wszystkich władz samorządowych, ponieważ z programu rządowego otrzymała na inwestycje o kilka miliardów mniej, niż chciała. Samorząd do 2013 roku zamierza zainwestować także w modernizację regionalnych linii kolejowych. Ma się to przyczynić do skrócenia czasu podróży między miejscowościami i do zwiększenia częstotliwości połączeń kolejowych. Władze wojewódzkie chcą wspierać przede wszystkim te inwestycje, które będą realizowane poza tzw. Szczecińskim Obszarem Metropolitalnym. PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza do 2013 roku zmodernizować tory między Szczecinem a Kostrzyniem przy niemieckiej granicy. – Ten odcinek jest częścią większej inwestycji polegającej na modernizacji torów aż do Wrocławia przez Zieloną Górę. Mamy na to zarezerwowane w sumie 170 mln euro – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. Jeszcze w tym roku mogą się rozpocząć prace związane z remontem linii kolejowych od Szczecina przez Krzyż do Poznania. – Remont Odcinka od Szczecina do Krzyża przy granicy województwa zachodniopomorskiego pochłonie ok. 530 mln euro – twierdzi Krzysztof Łańcucki. Po 2014 roku państwowa spółka planuje również rozpoczęcie modernizacji odcinka torów między Świnoujściem a Szczecinem. Władze województwa zachodniopomorskie chcą przeznaczyć na modernizację linii kolejowej łączącej Szczecin z lotniskiem w Goleniowie 15 mln euro. Zarząd portu zamierza również ubiegać o sfinansowanie z unijnych dotacji budowy peronu między linią kolejową a terminalem pasażerskim. Inwestycja warta 2,15 mln euro miałaby się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć po dwóch latach.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL