fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sprzedaż wódki znowu spadła

Pierwsza połowa 2013 r. była słaba dla branży
Rzeczpospolita
Polacy ograniczyli zakupy czystej. Słabnie też popyt na smakowe trunki.
Niemal 4,8 mld zł przeznaczyli Polacy na wódkę w pierwszej połowie 2013 roku – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. W tym samym czasie rok wcześniej nasze wydatki były o około 200 mln zł wyższe. Sprzedaż, liczona w litrach, zmalała w tym czasie o blisko 5 proc.
Zaskoczeniem nie jest mniejszy popyt na wódkę czystą. Ta bowiem już od dłuższego czasu traci udziały w rynku mocnych alkoholi.   Jednak w pierwszych sześciu miesiącach tego roku o nieco ponad 1 proc. niższa niż rok wcześniej była także sprzedaż wódek smakowych. Jeszcze w pierwszym kwartale 2013 r. ich sprzedaż zwiększyła się o 1 proc.
Branża mniejszą sprzedaż wódek smakowych w drugim kwartale tego roku tłumaczy m.in. wysoką bazą sprzed roku. Popyt na nie był wówczas duży, głównie ze względu na Euro 2012.

Kobiety piją więcej

– Spadek sprzedaży wódek kolorowych, w tym likierów, jest raczej chwilowy – uważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS). – W dłuższym terminie ten rodzaj mocnych alkoholi powinien w dalszym ciągu zyskiwać u nas na popularności – dodaje.
Na zmiany rynkowe wpływ ma nie tylko coraz większa otwartość Polaków na nowości, ale także fakt, że więcej alkoholu niż jeszcze dekadę temu piją w Polsce kobiety.
– To głównie panie sięgają po smakowe alkohole, co widać także na rynku piwa – mówi Leszek Wiwała.
Większe obawy budzi przyszłość wódki czystej. – Nadal jest ona najczęściej kupowanym napojem spirytusowym w  Polsce, ale przestaliśmy już być typowo wódczanym krajem – wyjaśnia Leszek Wiwała. – Długoterminowo pozycja wódki czystej będzie się stopniowo osłabiać na rzecz wódek smakowych i likierów oraz whisky – dodaje.
Firmy alkoholowe od dłuższego czasu intensywnie rozwijają ofertę wódek smakowych, rekompensując sobie spadki w wódkach czystych oraz niską rentowność (marże wódek czystych są niższe niż kolorowych). Na sezon letni Pernod Ricard Polska wprowadził dwie nowe wódki owocowe pod marką Wyborowa. Zawierają tylko 25 proc. alkoholu.
O dwa nowe smaki ofertę wódek Lubelska poszerzyła ostatnio także firma Stock Polska, lider polskiego rynku wódki. W sumie sprzedaż tej marki w pierwszej połowie 2013 r.  poszła w górę o blisko 5 proc.
CEDC, wicelider branży, poinformował natomiast, że od czerwca 2012 r. do maja 2013 r. sprzedaż jego nalewek z logo Soplica zwiększyła się w hipermarketach o blisko 60 proc.
Zostały one dzięki temu liderem segmentu wódek smakowych w tym typie sklepów. Przemysław Jaczewski, brand manager Soplicy, tłumaczy awans strategią marketingową.   Firma podkreśla, że jej nalewki są przygotowywane według tradycyjnych receptur i z naturalnych składników.

Grudzień kluczowy

Zdaniem Leszka Wiwały istnieje szansa na niewielki wzrost sprzedaży wódek w całym 2013 roku. – Rynek jest nasycony, więc ewentualny wzrost nie będzie duży. Jego skala będzie zależała w dużym stopniu od sytuacji gospodarczej w kraju – mówi szef ZP PPS.
Dodaje, że kluczowy będzie ostatni kwartał tego roku – a głównie grudzień – który zawsze jest czasem żniw dla branży alkoholowej.
– Spożycie napojów alkoholowych uzależnione jest od ogólnych nastrojów konsumenckich, na które bez wątpienia wpływa sytuacja ekonomiczna – wyjaśnia Wojciech Bortkiewicz, dyrektor marketingu Stock Polska. – Spodziewamy się, że stopniowo, wraz z wychodzeniem z kryzysu, konsumenci z optymizmem będą patrzeć w przyszłość.
Stock już teraz radzi sobie dobrze na tle konkurencji. Jak podaje, w pierwszej połowie 2013 r. wielkość sprzedaży jego wódek czystych, w tym Czystej de Luxe, urosła o 8,5 proc.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA