Reklama

Polscy naukowcy badają słynne rysunki z Nazca

Naukowcy z Polski i Włoch zajmą się wspólnie południowoamerykańskimi miejscami wpisanymi na światową listę dziedzictwa UNESCO: geoglifami w Nazca, inkaskami ośrodkami na terenie Parku Narodowego Machu Picchu (Peru) oraz Tiwanaku i Samaipata (Boliwia).

Aktualizacja: 31.10.2016 21:49 Publikacja: 31.10.2016 21:37

Włosi biorą udział również w innym polskim projekcie w Boliwii na stanowisku Samaipata

Włosi biorą udział również w innym polskim projekcie w Boliwii na stanowisku Samaipata

Foto: Wikimedia Commons

Tradycje włosko-polskiej współpracy badawczej w Ameryce Południowej sięgają XIX wieku. Jej nową fazą był udział polskich archeologów we włoskim projekcie na pustyni Nazca w Peru, zapoczątkowany w 1986 r. Wiele z tych osób jest obecnie zaangażowanych w różne projekty naukowe w Ameryce Południowej.

Już w latach 80. XX w. Jerzy Grodzicki i Stanisław Ostaficzuk ustalili, że część ze stworzonych w Nazca geoglifów wykonano na podłożu powstałym w wyniku gigantycznych katastrof - spływów gruzowo-błotnych. Nazca jest bardzo suchą pustynią, ale od czasu do czasu wskutek zjawiska El Nino dochodzi tam do bardzo ulewnych deszczy.

Dzięki analizie tych nawarstwień udało się wykazać, że niektóre z geoglifów były wykonywane znacznie później, niż przypuszczano, bo tuż przed okresem inkaskim. Wcześniej było wiadomo, że geoglify nie powstały w jednym momencie, tylko w kolejnych fazach, począwszy od około połowy I tysiąclecia p.n.e. Polscy naukowcy przyczynili się do poszerzenia wiedzy na tego okresu o kilkaset lat.

Geoglify w Nazca uważane są za drogi ceremonialne wykorzystywane na pustyniach w czasie rytuałów związanych z rolnictwem, m.in. kultem wody. W latach 40. XX w. pojawiła się też teoria, że służyły one także do oznaczania miejsc wschodu i zachodu ciał niebieskich - dla wyznaczenia momentów ważnych ceremonii religijnych. Nie potwierdziły tego jednak późniejsze badania statystyczne i astronomiczne.

Włoski zespół prof. Nicola Massini rozpoczął już rozwarstwianie galimatiasu geoglifów i rozrysowywanie ich kolejnych, zmieniających się planów. Dzięki analizie multispektralnej zdjęć satelitarnych i lotniczych wykryto nieznane dotychczas kształty.

Reklama
Reklama

Na kolejnym etapie badań wkroczą Polacy, od lat zajmujący się kalendarzami i wiedzą o zjawiskach astronomicznych w przedhiszpańskiej Ameryce. - Spróbujemy sprawdzić, czy i w których fazach powstawania geoglifów ich twórcy wyznaczali je zgodnie z kierunkami, na którym wschodzą albo zachodzą pewne ciała niebieskie, istotne w wierzeniach ludów prekolumbijskich - zapowiada prof. Mariusz Ziółkowski, kierownik Ośrodka Badań Prekolumbijskich Uniwersytetu Warszawskiego. Polacy i Włosi pracują też w innych miejscach z listy dziedzictwa kulturowego UNESCO. W najbliższym sezonie badacze z Italii wesprą polską ekipę pracującą w Machu Picchu w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

- Włosi wykonają badania georadarowe, są niekwestionowanymi ekspertami w tej dziedzinie - zaznacza archeolog.

Włosi biorą udział również w innym polskim projekcie, realizowanym od 2016 r. w Boliwii na stanowisku Samaipata - kolejnym obiekcie z listy UNESCO. Jest to olbrzymia skała (250 na ok. 60 metrów), pokryta setkami rytów naskalnych z różnych okresów.

-pap, Nauka w Polsce

Archeologia
Największa znana konstrukcja cywilizacji Majów. Naukowcy dokonali przełomowego odkrycia
Archeologia
„Niesamowity poziom wyrafinowania”. Nowe odkrycie zmienia pogląd na historię ludzkości
Archeologia
„Nowy obraz przeszłości”. AI pomogła odkryć zagadkę zmian w dawnej Europie
Archeologia
Nowe ustalenia na temat ewolucji człowieka. Naukowcy porównali czaszki małp człekokształtnych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Archeologia
Przełomowe odkrycie zmienia spojrzenie na przodków człowieka. Co ujawniło nowe badanie?
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama