Międzynarodowy zespół badaczy z niemieckiego Uniwersytet w Tybindze dokonał odkrycia na Krecie w 2017 roku. Początkowo uważano, że ślady stóp pochodzą sprzed 5,7 mln lat, ale według najnowszych ustaleń mają 6,05 mln lat.

Dotychczas za najstarszym śladem obecności na Ziemi praludzi były skamieniałe szczątki "Lucy", przedstawicielki gatunku Australopithecus afarensis, które pochodziły sprzed 3,5 mln lat. Oznacza to, że znalezisko z 2017 roku jest śladem bytności na Ziemi przodków człowieka starszym o ok. 2,5 mln lat.

3,5 mln

Tyle lat mają skamieniałe szczątki "Lucy", naszej przodkini z gatunku Australopithecus afarensis

Per Ahlberg, profesor na Uniwersytecie w Uppsali i współautor badania opisuje stopę, która zostawiła ślad sprzed 6 mln lat zwracając uwagę, że ma ona krótszą podeszwę niż u "Lucy" oraz węższą piętę.

Znalezisko każe również poddać w wątpliwość hipotezę, że ludzkość narodziła się w Afryce, skąd praludzie migrowali na inne kontynenty. Odkrycie niemieckich badaczy wskazuje, że już 6 mln lat temu praludzie występowali na terenie Eurazji.

Naukowcy nie wiedzą na razie jaki gatunek praczłowieka pozostawił ślad pozostawiony na Krecie. Bez dalszych znalezisk może się to okazać niemożliwe do ustalenia.

Słynna Lucy żyła 3,2 mln lat temu. Zapewne w haremie samca.
Odkryto nowe ślady stóp praludzi