Obowiązująca klauzula waloryzacyjna nie jest doskonała

W sporej części udzielanych zamówień dało się dostrzec praktykę konstruowania zapisów umownych, których jedynym celem było formalne wypełnienie obowiązku ustawowego, a nie stworzenie realnego mechanizmu rewaloryzowania kosztów realizacji zamówienia.

Publikacja: 27.07.2022 09:01

Obowiązująca klauzula waloryzacyjna nie jest doskonała

Foto: Adobe Stock

Sytuacja wywołana atakiem Federacji Rosyjskiej na Ukrainę wywołała następstwa ekonomiczne niespotykane do tej pory dla rynku zamówień publicznych. Stały się one przyczyną ożywianej debaty eksperckiej w sprawie rozszerzenia obowiązku zastosowania klauzul waloryzacyjnych unormowanych w art. 439 prawa zamówień publicznych, które jakkolwiek obowiązkowe do wprowadzenia w umowach z terminem realizacji 12 miesięcy, w warunkach nadzwyczajnej zmiany stosunków coraz częściej okazują się niewystarczające dla zrekompensowania obiektywnie nieprzewidywalnych zwyżek kosztów realizacji kontraktów publicznych. Jednocześnie jednak zaistniała sytuacja oraz półtoraroczny okres obowiązywania nowego Prawa zamówień publicznych (dalej: „p.z.p.”) daje asumpt do oceny aktualnej regulacji omawianej klauzuli waloryzacyjnej.

Pozostało 96% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów