Jelenia Góra pracuje nad stworzeniem kolei aglomeracyjnej

Samorządy wokół Jeleniej Góry chcą kolei aglomeracyjnej. Droga do niej jeszcze daleka. Potrzebne są inwestycje w nowe przystanki oraz infrastrukturę szynową. Takie prace trwają.

Publikacja: 24.11.2016 22:00

Jelenia Góra pracuje nad stworzeniem kolei aglomeracyjnej

Foto: Fotorzepa/Bartek Sadowski

Pomysł kolei aglomeracyjnej jest żywy w Jeleniej Górze już od kilku już lat.

- Tramwaj nie ma szans w mieście na dawnej linii przebiegu m.in. dlatego, że miasto rozbudowało się przez te minione prawie pięć dekad, kiedy sieć tramwajowa została zlikwidowana – tłumaczy Cezary Wiklik, z urzędu miasta w Jeleniej Górze.

Dodaje, że w mieście istnieją cztery stacje kolejowe (Główna, Zachodnia, Cieplice, Sobieszów) na linii do Szklarskiej Poręby, więc kwestia kolei aglomeracyjnej jest logistycznie pozornie nieskomplikowana. Niestety z układu sieci kolejowej wynika, iż na newralgicznym odcinku prowadzą trzy tory kolejowe, które dopiero później rozchodzą się w kierunkach: Szklarskiej Poręby, Zgorzelca i Lwówka Śląskiego, dlatego trudno tam lokować bezpiecznie przystanki w taki sposób, by pasażerowie nie wsiadali i wysiadali z wagonów na torowisko, a na peron – mówi Cezary Wiklik.

- Szacowane koszty budowy niektórych przystanków to kwoty w granicach 10 – 12 mln zł, a powstanie kolei aglomeracyjnej to wydatek rzędu kilkuset milionów złotych. Nie da się tego zrealizowania bez środków zewnętrznych, których beneficjentem mogą być tylko spółki kolejowe, a nie samorządy – tłumaczy Wiklik.

Mimo problemów powoli pomysł nabiera realnych kształtów. - Miasto Jelenia Góra wraz z władzami sąsiadujących gmin w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wskazały i planują realizację projektu polegającego na budowie nowych przystanków kolejowych na obszarze miasta – mówi Agnieszka Zakęś, z urzędu marszałkowskiego województwa dolnośląskiego.

PKP Polskie Linie Kolejowe, którym podlega infrastruktura, modernizują linie kolejowe oraz stacje i przystanki według ustaleń Krajowego Programu Kolejowego. – To same województwa wprowadzają do RPO te projekty, które są najistotniejsze. Modernizacja linii na Dolnym Śląsku i współpraca PLK z urzędem marszałkowskim pozwoliła znacznie poprawić komunikację i w obszarze aglomeracji wrocławskiej, wałbrzyskiej i jeleniogórskiej – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Budowa nowych przystanków kolejowych w jeleniogórskiej aglomeracji jest w jednym z zdań RPO dla woj. dolnośląskiego z perspektywą do 2020 roku.

Mirosław Siemieniec zauważa, że bardzo ważne są prace na stacji w Jeleniej Górze. Teraz prace na stacji koncentrują się przy przebudowie przejścia podziemnego od strony budynku dworca oraz przy modernizacji peronów nr 1 i 2. Koszt przebudowy stacji to ok. 24 mln zł. Na modernizację linii z Wrocławia do Jeleniej Góry PLK przeznaczyły już ponad 400 mln zł. Jak tłumaczy Agnieszka Zakęś, Dolnośląski Urząd Marszałkowski, jest organizatorem wojewódzkich przewozów kolejowych, zleca przewoźnikom uruchamianie pociągów na odcinkach w relacjach Wrocław – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna oraz Jelenia Góra – Lubań Śl. – Zgorzelec/Zielona Góra. – Naszą intencją jest, aby zaplanowane prace umożliwiły również obsługę nowych przystanków przez pozostałe pociągi obsługujące węzeł Jelenia Góra, w tym również przez uruchomione w przyszłości połączenia w kierunku Lwówka Śląskiego, Karpacza i Kowar. Wymagana to rewitalizacja infrastruktury – tłumaczy dyr. Zakęś.

Pomysł kolei aglomeracyjnej jest żywy w Jeleniej Górze już od kilku już lat.

- Tramwaj nie ma szans w mieście na dawnej linii przebiegu m.in. dlatego, że miasto rozbudowało się przez te minione prawie pięć dekad, kiedy sieć tramwajowa została zlikwidowana – tłumaczy Cezary Wiklik, z urzędu miasta w Jeleniej Górze.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego