Reklama

Szczepienia w aptekach: cienka granica między reklamą a informacją

Żeby nie naruszyć zakazu reklamy, apteka prowadząca szczepienia przeciwko Covid-19 powinna być oznaczona tak samo, jak punkt szczepień.

Publikacja: 21.07.2021 07:22

Szczepienia w aptekach: cienka granica między reklamą a informacją

Foto: Adobe Stock

Hasła „Tutaj szczepią bezboleśnie" czy „U nas szczepią najlepsi farmaceuci" nie mogą zachęcać do skorzystania ze szczepienia przeciw koronawirusowi z Wuhanu w aptece. Naruszają bowiem art. 94a ust. 1 prawa farmaceutycznego, który mówi, że reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności jest zabroniona, ale informacja o lokalizacji i godzinach pracy nie stanowi reklamy.

Żeby uniknąć przypadków, jakie miały miejsce przy wprowadzaniu nieodpłatnych leków dla seniorów 75+ czy kobiet w ciąży, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska zapytała głównego inspektora farmaceutycznego o to, jakimi oznaczeniami powinny posługiwać się apteki ogólnodostępne przeprowadzające szczepienia.

„Umieszczenie oznaczeń zgodnych z wytycznymi dotyczącymi organizacji Punktów Szczepień Powszechnych nie stanowi naruszenia zakazu reklamy aptek i ich działalności określonego w art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne" – orzekł GIF w odpowiedzi na pytanie prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbiety Piotrowskiej-Rutkowskiej.

Prezes NRA chciała wiedzieć, w jaki sposób farmaceuci mogą informować o możliwości szczepień, tak by nie naruszać przepisu zakazującego reklamowanie aptek. W przeszłości zdarzało się bowiem, że część właścicieli sieci aptecznych wykorzystywała np. informację o tym, że apteka honoruje kartę dużej rodziny, by w ten sposób zareklamować swoją placówkę.

Tym razem GIF wyraźnie zaznaczył, że w oznaczeniu o prowadzonym punkcie szczepień nie może być żadnych znaków wartościujących ani znaków graficznych, które zachęcałyby do skorzystania z usług i oferty apteki.

Reklama
Reklama

– GIF wytrącił z ręki argument przeciwnikom zakazu reklamy, którzy twierdzą, że zakaz pozbawia możliwości informowania. Doprecyzowuje też, że informacja o tym, że dana apteka wykonuje szczepienia przeciw Covid-19, musi być informacją, a nie zakamuflowaną reklamą. Jeśli ktoś napisze: „Tutaj szczepią najlepiej", to naruszy zakaz reklamy. Wcześniej niektórzy właściciele sieci aptecznych próbowali naruszyć zakaz przy okazji „informowania" o możliwości nabycia nieodpłatnych leków dla kobiet w ciąży czy nieodpłatnych leków dla seniorów po 75. roku życia – mówi Marek Tomków, wiceprezes NRA. – Zaskakujące, że to, co jest jasne dla przeciętnego odbiorcy, jest trudne do zrozumienia dla wielkich podmiotów. Im większa sieć i drożsi prawnicy, tym trudniej im zrozumieć różnicę między informowaniem a reklamą – dodaje Marek Tomków.

Do Narodowego Programu Szczepień przystąpiło już blisko 0,5 tys. aptek, a o wpis do wykazu placówek wykonujących szczepienia starają się kolejne. Do szczepień przeszkolono już ok. 9 tys. aptekarzy.

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama