Elektronizacja zamówień publicznych przysparza zarówno wykonawcom, jak i zamawiającym, wielu wątpliwości czy złożone w toku postępowania przetargowego dokumenty czynią zadość oczekiwaniom ustawy unijnego i krajowego.
Czytaj też: Zamówienia publiczne a podpis elektroniczny
Brak potwierdzenia
Najczęściej identyfikowane problemy dotyczą podpisów elektronicznych podmiotów zagranicznych i wynikają z faktu, że weryfikacja podpisów za pomocą takich rozwiązań jak Szafir czy Weryfikacjapodpisu.pl nie przebiega pozytywnie. Przyczyną niemożliwości uzyskania potwierdzenia, że kwalifikowany podpis elektroniczny złożony np. pod formularzem ofertowym spełnia wymagania określone w przepisach może być wiele. Najczęściej podpis nie spełnia wymagań przewidzianych dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jednak przyczyna oceny „negatywnej" lub „warunkowo pozytywnej" może leżeć gdzie indziej, a co za tym idzie zamawiający przed podjęciem decyzji o odrzuceniu oferty / uznaniu jej za złożoną nieskutecznie powinien mieć pewność, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest faktycznie nieprawidłowy. Sposobów na dokonanie weryfikacji jest kilka, np. niedokonanie przez dany kraj aktualizacji listy zaufanych dostawców kwalifikowanych usług zaufania etc.
Weryfikacja podpisu
Jeśli chodzi o kwalifikowane podpisy elektroniczne wykonawcy zagranicznego najprostszym sposobem na zweryfikowanie czy podpis elektroniczny jest prawidłowy jest sprawdzenie czy na gruncie przepisów kraju, w których ma siedzibę wykonawca i wykorzystywanych na potrzeby prowadzonych zamówień dany podpis spełnia europejskie wymagania. W przypadku wykonawcy:
- hiszpańskiego - będzie to Validar Firma (https://valide.redsara.es/valide/ejecutarValidarFirma/ejecutar.html),