Nierówne traktowanie zakupu laptopa dofinansowanego z PFRON - wyrok WSA

W razie negatywnego rozstrzygnięcia dla strony organ powinien wykazać, że nie mógł orzec inaczej.

Publikacja: 12.05.2018 08:00

Nierówne traktowanie zakupu laptopa dofinansowanego z PFRON - wyrok WSA

Foto: 123RF

Sprawa przed sądem toczyła się o laptop. A właściwie o decyzję, odmawiającą dofinansowania tego zakupu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wniosek o dofinansowanie został złożony w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie. Wnioskodawczyni podała, że od 1994 r. posiada umiarkowany stopień stałej niepełnosprawności. Z powodu schorzeń narządów ruchu ma trudności w poruszaniu się. Komputer umożliwi jej dokonywanie opłat za prąd, gaz, czynsz bez wychodzenia z domu, a internet umożliwi kontakt z otoczeniem.

Warunki przyznawania świadczeń ze środków PFRON na dofinansowanie do zakupu sprzętu komputerowego określa ustawa z 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Uprawnienie do tego świadczenia uzależniono od spełnienia kryterium niepełnosprawności oraz kryterium dochodowego. Szerzej określono to w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON. Zgodnie z przepisami rozporządzenia, o dofinansowanie z tego Funduszu na likwidację barier w komunikowaniu mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami, wynikającymi z niepełnosprawności.

Wnioskodawczyni spełniła te wymogi – ustalił prezydent Krakowa – ale chociaż rozumie jej trudną sytuację zdrowotną i materialną, jej prośba nie może zostać załatwiona pozytywnie z powodu braku środków, przeznaczonych na likwidację barier w komunikowaniu się. W 2017 r. na likwidację barier architektonicznych, technicznych oraz w komunikowaniu się, przeznaczono ze środków PFRON 2 mln zł. Ponieważ do 31 maja 2017 r. wpłynęło 767 wniosków (w tym 465 wniosków o likwidację barier w komunikowaniu się), przyjęto hierarchię potrzeb. Dofinansowanie przeznaczono głównie na likwidację barier architektonicznych i technicznych, czyli na podjazdy, podnośniki, platformy przyschodowe, podnośniki kąpielowe, krzesła wannowe i urządzenia wspomagające codzienną pielęgnację. Napływają jednak dalsze wnioski. Dopiero w razie niewykorzystania pieniędzy na te cele, będzie możliwość ponownej weryfikacji wniosków, dotyczących barier w komunikowaniu się. Ale już wiadomo, że środków nie wystarczy. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie potwierdziło, że wobec braku funduszy, organy udzielające wsparcia ze środków PFRON muszą dokonywać selekcji potrzeb przy ich podziale.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uwzględnił jednak skargę na odmowne decyzje. Przypomniał, że za podstawę odmowy przyjęto, iż ośrodek pomocy społecznej nie dysponuje środkami finansowymi na likwidację barier w komunikowaniu się. Możliwość ponownej weryfikacji wniosków z tego zakresu pojawi się dopiero w razie niewykorzystania środków z PFRON na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i technicznych. W opinii WSA, nie wyjaśniono jednak w sposób przekonywujący, z jakich powodów ani jeden z 465 wniosków o likwidację barier w komunikowaniu się nie został rozpatrzony pozytywnie. Jak również, na jakiej prawnej podstawie przyjęto pierwszeństwo wniosków o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i technicznych.

Udzielając wsparcia ze środków PFRON, organy pomocy społecznej muszą ustalać hierarchię potrzeb przy ich podziale. Ale musi ona mieć prawne podstawy. Tymczasem nie wyjaśniono w sposób przekonywujący i dający się zweryfikować, skąd - z jakich regulacji prawnych - wynika priorytet rozpoznawania wniosków o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych i technicznych przed wnioskami na likwidację barier w komunikowaniu się - ocenił WSA.

Zdaniem sądu, wprowadzone przez organ pomocy społecznej kryteria rozpoznawania wniosków o dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się, doprowadzają do nierównego traktowania takich wnioskodawców. Sprawa dofinansowania do laptopa wraca więc do organów pomocy społecznej, które przy jej rozpatrywaniu muszą się zastosować do zaleceń sądu.

Sygnatura akt: III SA/Kr 1524/17

Sprawa przed sądem toczyła się o laptop. A właściwie o decyzję, odmawiającą dofinansowania tego zakupu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Wniosek o dofinansowanie został złożony w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie. Wnioskodawczyni podała, że od 1994 r. posiada umiarkowany stopień stałej niepełnosprawności. Z powodu schorzeń narządów ruchu ma trudności w poruszaniu się. Komputer umożliwi jej dokonywanie opłat za prąd, gaz, czynsz bez wychodzenia z domu, a internet umożliwi kontakt z otoczeniem.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konsumenci
Uwaga na truskawki z wirusem i sałatkę z bakterią. Ostrzeżenie GIS
Praca, Emerytury i renty
Wolne w Wielki Piątek - co może, a czego nie może zrobić pracodawca
Sądy i trybunały
Pijana sędzia za kierownicą nie została pouczona. Sąd czeka na odpowiedź SN
Sądy i trybunały
Manowska pozwała Bodnara, Sąd Najwyższy i KSSiP. Żąda dużych pieniędzy
Konsumenci
Bank cofa się w sporze z frankowiczami. Punkt dla Dziubaków